Când se gândesc la temele pentru acasă majoritatea copiilor se aşteaptă la stres, oboseală, efort sau plictiseală. Imaginea copilului care se ocupă de lecţii cu zâmbetul pe buze pare ruptă de realitatea cotidiană. Tabloul tipic este mai degrabă cel în care copiii încearcă să scape cât mai repede de teme iar părinţii trebuie să-i supravegheze şi să-i corecteze permanent. Nu e de mirare că făcutul temelor este în multe familii unul dintre momentele cele mai tensionate de peste zi.
Chiar dacă temele pentru acasă sunt menite să îl ajute pe copil, este tot mai clar că ideea lecţiilor este aplicată într-un mod greşit. Îţi propun să re-gandim ce ar trebui să însemne temele şi cum de s-a pierdut scopul lor pozitiv.
La ce îi ajută temele pe copii?
- Principalul obiectiv al temelor este de a le da copiilor ocazia să fixeze în memorie informaţiile şi deprinderile nou învăţate. Unul din modurile prin care învăţăm sau ne perfecţionăm este să tot exersăm.
- Când îşi fac lecţiile copiii îşi dau seama cât de mult au înţeles din ceea ce le-a fost predat la clasă. Revenind asupra materiei predate ei pot depista dacă există lacune sau neînţelegeri pe care trebuie să le lămurească zilele următoare.
- Pentru unii copii temele sunt momentele în care pot relua pe îndelete informaţiile învăţate în clasă. Mulţi copii nu se pot concentra în clasă (fie din cauza zgomotului, fie din cauza ritmului rapid de lucru, fie din cauza atmosferei stresante), şi au nevoie să prelucreze informaţiile într-un mediu liniştit şi relaxat. Pentru ei temele sunt ca o re-învățare a celor aflate la şcoală.
- Temele pot creşte stima de sine a copiilor. Lucrând singuri ei devin tot mai stăpâni pe sine şi mai încrezători în forţele proprii.
- Copiii care au temele făcute își asigură o poziție bună în colectivul de copii. Temele reuşite au efectul de a-i linişti pe copii şi de a-i asigura că pot ține pasul cu cerințele școlii.
- Privite ca sarcini de lucru pe care trebuie să le îndeplinească singuri, temele îi ajută pe copii să devină mai autonomi şi mai responsabili.
- Temele sunt ocazii prin care copiii să aprofundeze subiectele care le plac mai mult.
De ce au devenit temele pentru acasă o povară?
Iată principalele motive care au făcut ca temele să devină un motiv de stres pentru copii şi pentru părinţi:
- Timpul alocat temelor este prea mare. În mod normal profesorii trebuie să dea temele pentru acasă respectând regula “10 minute la o clasă”, adică în clasa întâi să nu depăşească mai mult de 10 minute, în clasa a doua 20 de minute, în clasa a şaptea 70 de minute, etc. Din păcate lucrurile nu mai stau deloc aşa. Cercetările arată că din 1981 până în 2000 timpul petrecut de copii făcând teme aproape s-a dublat. Dacă în 1981 copiii de clasa întâi petreceau 52 de minute pe săptămână făcând lecţii, în 2000 copiii de aceeaşi vârstă îşi fac temele 128 de minute pe săptămână. Aşadar, plângerile copiilor că nu mai au destul timp de joacă şi odihnă sunt în bună parte întemeiate.
- Părinţii încurajează profesorii să dea teme suplimentare. Mulţi părinţi sunt convinşi că temele suplimentare vor duce la o mai bună performanţă a copiilor şi le vor asigura acestora mai multe şanse în viitor. Această convingere a fost infirmată de studii care au arătat că temele suplimentare nu cresc într-un mod simțitor performanța la școală. Cel puțin până în clasa a 7-a nu există nici un efect benefic al temelor suplimentare.
- Părinţii preiau din sarcinile copiilor. În mod normal sarcina părintelui este doar de a supraveghea desfăşurarea temelor şi de a corecta animite greşeli. Mulţi părinţi însă se implică activ în tema copiilor şi îi de-responsabilizează pe aceștia de lecţii, făcându-le în locul lor. Chiar dacă ei doresc să îi ajute pe copii, de fapt în timp aceștia vor deveni mai temători şi nesiguri pe sine, pentru că vor crede că nu se pot descurca singuri. În plus, ei nu mai au satisfacţia lucrului bine făcut, din moment ce nu ştiu cât la sută din tema este meritul lor şi cât la sută este al părintelui.
- Profesorii şi părinţii folosesc temele ca şi pedepse. Câţi părinţi nu se înfurie pe copii şi îi trimit în camera lor la teme? Profesorii folosesc şi ei deseori temele ca un mod de a pedepsi sau de a depuncta copiii. Atâta vreme cât copiii nu mai înţeleg care este sensul pozitiv al temelor este firesc să încerce să se eschiveze de la ele.
- Copiilor nu mai văd utilitatea temelor. Când copiii pun întrebarea: de ce trebuie să îmi fac temele? mulţi părinţi răspund să nu iei notă mică la şcoală, sau temele te vor ajuta în viaţă. Aceste argumente nu îl ajută prea mult pe copil, pentru că el nu înţelege cum va folosi informaţiile de acum într-un viitor îndepărtat. Copilul îşi dă seama care este utilitatea temelor când observă cum se pot aplica cele învăţate în viaţa de zi cu zi sau când observă că exerciţiile zilnice duc la performanţe superioare.
- Temele nu sunt aproape niciodată distractive. Pentru majoritatea copiilor temele sunt un motiv de stres şi tensiune şi prea rar de voie bună sau relaxare. Oare chiar e obligatoriu să nu fie nici un fel de distracţie sau provocare în teme? Cu cât temele sunt mai ingenioase, practice sau stimulează creativitatea cu atât este mai probabil ca micuții să vrea să le facă, fără să fie permanent împinși de la spate.
Oare vor fi vreodată temele un motiv de bucurie pentru copii? Se vor duce copiii la lecții din plăcere şi interes? Este greu de spus şi pare un drum lung până acolo. Pentru ca atitudinea copiilor faţă de teme să se îmbunătățească este necesar să se schimbe atât modul de gândire al părinţilor cât şi al profesorilor. Însă cu paşi mici, putem regândi şi transforma felul în care ne raportăm la temele pentru acasă.
(Sursa foto)