Skip to content

Ce rol are copilul tău în grup?

by Raluca Mosora on 2 August, 2015

5015205766_15dd809a15_bÎn faţa blocului 4 fete se joacă şotron. Pe margine, o fetiţă stă şi se uită la ele, fără să participe la joc. Trei băieţi se apropie de ele şi unul din ei se repede să le strice jocul, maimuţărindu-se. Ceilalţi doi râd şi încearcă şi ei să intre în joc. Fetele protestează şi una din ele îi alungă pe băieţi. Ce scenă banală, nu-i aşa? Cum ar fi dacă ţi-aş spune că, dacă ştii să te uiţi bine la astfel de scene, poţi prezice lucruri esenţiale legate de viitorul acestor copii? Cum ar fi dacă ţi-aş spune că interacţiunile obişnuite dintre copii au puterea de a ne revela cine va fi predispus către depresie şi cine va avea probleme cu băutura, de exemplu?

Nu, nu urmează o sesiune de ghicit în palmă sau de dat în bobi, ci doar o sesiune de psihologie ştiinţifică, care se ocupă de lucrurile care chiar au impact în formarea personalităţii copilului. Iar unul din aceste lucruri este reprezentat de interacţiunile pe care copilul tău le are cu cei din grupul lui de prieteni. Aşadar, să aruncăm o privire la grupul de copii.

Ce se întâmplă în grupul de copii?

Nu ştiu în ce măsură îţi petreci vremea urmărind copiii cum se joacă liber. Dacă nu o faci, nu ai cum să ştii cât de bogate sunt interacţiunile lor, şi mai ales cât de mult se schimbă copiii când sunt în grup. Cuminţelul de acasă devine un adevărat războinic, mica prinţesă a familiei devine timidă şi retrasă, vorbăreţul neobosit devine un adevărat prieten de joacă. Din momentul în care copilul intră în grup el începe să îşi formeze un rol social, pe care şi-l întăreşte şi perfecţionează în timp, în acord cu cerinţele grupului.

Şi da, orice grup are multe cerinţe. Dacă vor să fie acceptaţi în grup copiii trebuie să se comporte într-un anumit fel, să arate într-un anumit fel, să aibă anumite jucării şi să nu facă alte lucruri. Spre exemplu, în multe grupuri de fete este ”obligatoriu” să ai seria completă de ponei dacă nu vrei să rămâi pe dinafară, în multe grupuri de băieţi nu ai ce căuta dacă nu fumezi în pauză, etc. Evident, în interiorul grupului regulile nescrise se schimbă permanent (ce este cool astăzi sigur nu va mai fi şi mâine), însă, dacă vrei să fii acceptat trebuie să dovedeşti mereu că te aliniezi schimbărilor din grupul tău.

Însă oare cine face aceste reguli nescrise? În fond, un grup de copii nu este decât o grămadă de copii, și de cele mai multe ori nici nu au un conducător adult (şi chiar dacă ar avea, nu ar adopta automat regulile impuse de acesta). Ei bine, regulile sunt introduse chiar de către unii membrii ai grupului, mai exact de copiii populari din grup, liderii spontani ai grupului.

Prin puterea pe care o au asupra celor de vârsta lor, copiii populari sunt foarte interesanţi şi toată lumea vrea să afle care este secretul succesului lor. Îţi voi vorbi şi eu mai în detaliu despre ei, însă deocamdată astăzi vreau să observăm toate rolurile pe care copiii le pot avea în grup.

Care sunt principalele roluri într-un grup de copiii?

Dintre nenumăratele modalităţi de a împărţi copiii dintr-un grup cea mai relevantă este în funcţie de nivelul de acceptare în grup. A fi acceptat de grup înseamnă pe de o parte a fi vizibil, observat, iar pe de altă parte a fi plăcut, preferat de către ceilalţi. În funcţie de nivelul de acceptare putem vorbi despre 5 categorii de copii:

4189288080_5c782a8200_oCopiii populari sunt cei cu care majoritatea vor să se joace, cei preferaţi şi plăcuţi de ceilalţi. Aceştia nu numai că dau startul la jocuri, activităţi şi trenduri, dar au şi privilegiul de a alege jocurile, de a refuza anumite jocuri, de a-şi alege prietenii şi de a-i exclude pe ceilalţi. Ei sunt cei mai vizibili copii din grup dar şi cei mai admiraţi. Evident, ei au stima de sine cea mai ridicată şi cele mai mari şanse de a ajunge lideri în viitor. Aproximativ 15-20% dintre copiii unui grup sunt populari.

4757913318_a9dd65ace3_bCopiii respinşi. Deşi sunt vizibili în cadrul grupului, aceşti copii sunt de cele mai multe ori consideraţi oile negre ale grupului, în sensul că ceilalţi nu vor să se joace cu ei, îi evită în jocurile lor şi încearcă să se ferească de ei. Practic, ei sunt copiii de care celorlalţi copii nu le place și pe care ceilalți dau vina când se întâmplă ceva rău. Dintre copiii respinşi, o bună parte sunt şi agresivi, ceea ce explică oarecum de ce sunt respinşi, iar o altă parte sunt respinşi pur şi simplu pentru că sunt prea diferiţi de ceilalţi copii. Chiar dacă vor să petreacă timp cu grupul, copiii respinşi nu respectă normele de grup şi nici nu fac eforturi să se integreze.

1430588160_a1c04d4f5f_bCopiii neobservaţi. Aceşti copii sunt trecuţi cu vederea de către ceilalţi, sunt lăsaţi la o parte din joc, nu li se cere părerea şi nici nu sunt invitaţi la activităţile preferate ale grupului. De cele mai multe ori aceşti copii se auto-exclud din grup, ceea ce face că integrarea lor să fie şi mai dificilă.

2312953023_1cd75702c0_bCopiii controversaţi reprezintă o categorie aparte şi puțin numeroasă. Ei sunt vizibili în grup, nu trec neobservaţi, însă unii îi iubesc şi alţii îi urăsc. De multe ori aceşti copii iau rolul de clovn al grupului și atrag atenția în mod negativ. Nu de puține ori apelează și la violență, însă nu este o violență extremă, ci mai degrabă un instrument de intimidare. Copiii controversaţi au puterea de a forma coaliţii în grup, de a modifica regulile sau de a-i șicana pe ceilalți.

4036228324_be38cef9d7_oDincolo de aceste categorii extreme se află copiii obişnuiţi ca şi integrare. Cam jumătate din grupul de copii sunt membri obişnuiţi, de care uneori se ţine cont iar alteori nu. Aceştia pot la un moment dat să se îndrepte către una din cele patru categorii de mai sus, însă în general își păstrează locul.

De ce contează rolul copilului în grup?

Pentru a înţelege de ce contează ce rol are copilul în grup trebuie să îţi spun că rolul pe care un copil îl preia la intrarea în grup este surprinzător de stabil în timp. Practic, el rămâne aproape neschimbat cât timp copilul se află în acel grup! Micile schimbări, dacă apar, sunt de cele mai multe ori în direcţia alinierii la medie (copiii populari, respinşi sau neobservaţi devin membrii obişnuiţi).

Copiii respinși aproape niciodată nu devin populari, ci vor deveni cel mult membrii obişnuiți al grupului. Nici copiii neobservaţi nu vor deveni populari, însă ei ar putea deveni în timp membri obişnuiţi sau ar putea să devină respinşi. Doar copiii controversaţi au şanse ceva mai mari să devină în timp populari sau respinşi de către ceilalţi.

Aşadar, oare va avea impact pentru un copil faptul că se simte constant respins de ceilalţi? Oare se transformă personalitatea celor care  sunt invizibili pentru grup? Oare are vreun impact asupra celor populari faptul că toţi ceilalţi îi ascultă?

Cu siguranţă da! Rolul este important atât pe termen scurt (pentru că unele roluri sunt de-a dreptul dureroase și creează suferință psihică), cât şi pe termen lung. Iată câteva descoperiri referitoare la impactul pe termen lung pe care rolul în grup îl are asupra noastră:

  • Băieţii din categoria copiilor respinşi şi agresivi au, conform unor studii, şanse de patru ori mai mari de a avea probleme cu legea mai târziu, în adolescenţă şi la vârsta adultă
  • Copiii controversaţi au şi ei şanse mult mai mari de a se angaja în comportamente violente sau chiar delicvente (conform unui studiu derulat de-a lungul a 5 ani de zile)
  • Fetele din categoria copiilor respinşi sunt mult mai predispuse să aibă o depresie clinică în adolescenţă şi până la 25 de ani. Din nefericire, de multe ori depresia este însoţită şi de tentative de sinucidere (studii aici si aici).
  • Fetele din categoria controversată sunt mai predispuse să devină mame la o vârstă tânără, poate chiar în adolescență (studiul e aici)
  • Copiii populari sunt mult mai predispuşi la excese cum ar fi alcoolismul, consumul de droguri, sex neprotejat (studiile aici si aici)

Probabil că, pe măsură ce citeşti, te întrebi în ce categorie se află copilul tău în grupul de la şcoală şi în grupul de joacă.

Nu te grăbi să tragi o concluzie pentru că sunt şanse mari să te înşeli! Se pare că părinții, având în vedere că sunt subiectivi, se înșeală destul de des cu privire la rolul pe care copilul lor îl are în grup! Şi atunci, cum poţi afla? Să o întrebi pe învăţătoarea copilului? Poţi face asta, însă şi ea are tendinţa de a-i observa mai bine pe cei pe care ea îi favorizează (şi care nu sunt neapărat cei populari). Poţi să îţi întrebi copilul, însă s-ar putea ca şi el să se înşele (mai ales dacă este un membri respins al grupului). Şi atunci, cum poţi afla? Păi, este necesar un efort de cercetare, care presupune să întrebi cât mai mulţi copii din grup cu cine preferă să se joace şi cu cine nu vor să se joace. Cei preferaţi de toată lumea sunt copiii populari, cei care nu au fost menţionaţi de nimeni sunt cei neobservaţi, cei care sunt iubiţi de unii şi urâţi de ceilalţi sunt controversaţii, cei pe care copiii nu îi preferă sunt evident cei respinși.

Dacă bănuieşti că micuţul tău se află într-unul din rolurile de risc (respins, neobservat sau controversat), probabil că te întrebi cum îl poţi ajuta. Să îi schimbi grupul de prieteni? Să îl muţi la altă şcoală? Să îl înveţi noi moduri de a relaţiona? Iată întrebările la care vei afla răspunsul în viitor dacă rămâi în grupul celor dornici de cunoaștere!

5727387384_671a1e8743_b

(Sursa foto1, foto2, foto3, foto4, foto5, foto6, foto7)

Articol din categoria:Copilăria pas cu pas
14 Comments
  1. Cristian permalink

    Buna ziua,

    Citesc de mai multa vreme aceste articole.
    Desi multe mi s-au parut interesante, acesta a atins un subiect ce pentru mine este fascinant.
    Atitudinea copilului in grup este cea mai graitoare fata de cine este el si ce va deveni.
    Comportamentul din preajma parintilor evolueaza in prezenta unui ajutor neconditionat.

    Da, sunt multe intrebari grele in aceasta zona.
    Cum sa il observ in grup – fara ca el sa stie ca fac asta?
    Cat si cum sa il ajut – in final este o experienta autentica si ideal este sa ramana asa !

    Tind sa cred ca atitudinea copilului in grup depinde mult si de componenta grupului si nu doar de temperamentul individului.
    Intr-un grup copilul poate sa fie popular si in altul sa fie controversat sau poate chiar respins.

    Astept cu nerabdare o continuare acestui articol cu prezentarea unor posibile solutii pentru cand lucrurile nu merg bine de la sine.

    • Buna ziua,
      Va multumesc pentru apreciere si ma bucur ca impartasiti cu mine fascinatia pentru acest subiect. O sa scriu mai multe articole pe tema asta pentru ca si eu sunt convinsa de influenta formatoare a grupului. Asa este, un copil poate fi respins intr-un grup si controversat in altul, si putem face ceva ca sa schimbam asta. Daca doriti mai multe informatii pe aceasta tema va pot face mai multe recomandari si trimiteri si la alte surse (in engleza).

  2. Laura permalink

    Buna ziua.
    Astept si eu nu nerabdare continuarea acestui articol pt. ca vreau sa-mi ajut fetita de 8 ani care pare sa fie copilul respins dar si neobservat….Eu studiez de ceva vreme grupul copiilor si am incercat sa o desprind de ei,insa pare a nu-si dori alti prieteni decat cei pe care ii cunoaste de 4-5 ani.Noi parintii copiilor acestui grup ne intelegem f. bine, insa nu-mi permit sa le atrag atentia asupra manifestarilor copiilor lor asupra fetitei mele, cu toate ca ei au observat acest lucru….E dureros pt. mine,mai ales ca fetita mea are un fond foarte bun.Tare mult as vrea sa stiu cum sa o ajut….

  3. NicoAndda permalink

    Buna ziua! Va multumesc pentru explicatiile oferite de-a lungul timpului prin articolele d-vs. As dori sa va povestesc despre fetita mea de 3 ani. La intrarea in colectivitate (2 ani) era timida si rezervata. Cam dupa 3 sau 4 luni a devenit mult mai sociabila, doreste sa se joace cu copiii, acum e f prietenoasa cu toti, indiferent de varsta, vorbeste cu ei, asteapta randul, imparte. Educatoarele sunt foarte multumite de ea, este cooperanta, invata repede si se poate concentra foarte bine, la evaluarile initiale a avut cel mai mare punctaj, desi nu este foarte curajoasa, este insa atenta si are un bun autocontrol. Totusi, am observat ca nu are initiativa intre copii (in timpul de joaca, timpul liber) mai mult imita ceea ce fac ei si aproape intotdeauna ii lasa pe ceilalti sa conduca jocul, desi i-ar placea si ei sa faca asta. Uneori imi spune dupa, ca ar fi vrut sa se joace altfel, dar cand are companie nu preia jocul si asteapta sau nu are curaj sa faca ea asta (cred ca nu are curaj). Cu noi, evident, este cu initiativa si energica. Cum sa o ajut? Este posibil sa fi gresit, facand comparatii (involuntare?). Poate cand era rusinoasa i-am spus sa se joace si ea, ca X sau Y… dar nu cred ca am exagerat. Acum asta face, ca X sau Y si copiaza actiunile copiilor din jur, chiar daca sunt gresite sau nu pe placul ei. Ce atitudine sa avem? Va rog sa ma ajutati cu un sfat, va multumim.

    • Buna ziua, atata vreme cat nu este marginalizata sau exclusa din grup, nu aveti de ce sa va faceti griji. Toti copiii imita jocurile copiilor mai populari, si aceasta nu este o problema in sine. Daca insa doriti ca ea sa fie populara, atunci este intr-adevar mai mult de lucru (si nu depinde in totalitate de dvs). voi reveni intr-un alt articol cu detalii referitoare la ce anume ne face populari

      • NICOaNDDA permalink

        vA MULTUMESC! Apreciem in mod deosebit articolele d-vs.

  4. Eugenia permalink

    Buna seara. Felicitari pentru aricol.din pacate eu m am regasit printre copiii respinsi sau cei neobservati.in prezent sunt destul de introvertita, un pic depresiva si ci f putini prieteni.

  5. Naomi Ioana permalink

    Bună! Care este motivul pt. care copii acceptă atât de ușor regulile jocului in care intră?

  6. Monica Turiac permalink

    Exista articolul de continuare? Cred ca am un controversat :).

    • Exista doar pentru copilul respins, cel cu batausul clasei. Sper sa am timp in curand si pentru copilul controversat 🙂

Trackbacks & Pingbacks

  1. Ce facem cu bătăuşul clasei? | Psiholog pentru copii
  2. copiii care vor sa-si domine prietenii

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.