Skip to content

Ce facem cu bătăuşul clasei?

by Raluca Drăghici on 13 august, 2015

105219636_57a5be976f_oCu siguranţă îl ştii şi tu pe bătăuşul clasei, acel copil care inspiră tuturor frică şi cu care nu vrei să ai de-a face. Oaie neagră în toate grupurile, el este învinovăţit şi pentru greşelile pe care le face dar şi pentru cele pe care nu le face. Sătui să îi tot facă observaţie, profesorii şi directorul încearcă să scape de acest copil problemă. Depăşiţi de situaţie, părinţii lui şi-au luat mâna de pe el, după ce au încercat fără succes să îl liniştească. Poate chiar l-au mutat de câteva ori în alt colectiv, în speranţa că se va schimba ceva. Însă acum, de când şi-a găsit prietenii ”potriviţi”, lucrurile se înrăutăţesc şi el se îndreaptă încetul cu încetul către delicvență.

Ştiu că te-am obişnuit cu articole uşor optimiste, însă acesta nu va fi deloc aşa. Dimpotrivă! Este un semnal de alarmă către cei care se ocupă de educaţia acestor copii, în special către părinţi. Nu de alta dar, odată ce ajunge la adolescenţă, acest copil este într-un risc crescut să intre în zona de delicvență, să aibă probleme cu legea sau să ajungă dependent de alcool sau droguri.

Tiparul de dezvoltare al copilului ”bătăuș”

”Copilul problemă” a intrat de mult timp în atenţia psihologilor şi a psihiatrilor. Comportamentele lui problematice au fost descrise şi categorizate sub denumirea de tulburări de conduită (opoziţionismul provocator la vârstă mică, tulburarea de comportament şi tulburarea antisocială începând cu adolescenţa). Evident, chiar dacă au acelaşi diagnostic, nu toţi acești copii seamănă ca traiectorie de dezvoltare sau ca istorie de viaţă. Fiecare are propria lui poveste, propriile calităţi şi propriile motive pentru care a ajuns aşa. Însă există totuşi un tipar general pe care aceşti copii îl urmează, şi pe care s-ar putea să-l recunoşti şi tu la copiii problemă pe care îi cunoşti.

  • Încă de bebeluş acest copil este extraordinar de agitat, plânge mult şi se calmează greu. Nu are un somn liniştit şi nici nu îşi reglează uşor ciclul somn-veghe.
  • Din primii ani de viaţă are manifestări explozive, cu o intoleranţă la frustrări acută, crize de furie puternice încă de la 2-3 ani, refuzul vehement de a le face pe plac adulţilor. În faţa acestor tantrumuri puternice părinţii fie capitulează (ca să oprească plânsetele) fie îl pedepsesc disproporţionat şi inconsecvent.
  • Din momentul în care i se pun primele reguli începe şi conflictul cu autoritatea. Se opune regulilor făcând împotriva lor, numai pentru a se răzvrăti. Chiar dacă este pedepsit sau ameninţat tot continuă să facă inversul a ce i s-a cerut, de multe ori într-un mod ostentativ.
  • Fiind foarte impulsiv, are dificultăţi să stea aşezat, să termine activităţile pe care le începe, să îşi formeze autocontrolul.
  • Odată cu intrarea în colectivitate începe să îi lovească pe ceilalţi. Bineînţeles, mulţi copii fac asta la 2-3 ani, însă el nu se va opri nici la 5 ani. Din cauza acestei agresivităţi de la 4-5 ani el intră deja în categoria copiilor respinşi şi agresivi. 
  • Până la 7 ani schimbă colectivul măcar o dată, însă şi în noul colectiv este la fel de agresiv şi agitat. Este respins din aproape toate grupurile pe care le frecventează.
  • Din cauză că este respins îşi formează un tip distorsionat de a gândi, presupunând că ceilalţi copii îi vor răul şi că au ceva cu el. De multe ori interpretează greşit unele comportamente ale copiilor ca intenţii de a-i face rău. Spre exemplu, dacă un copil din greşeală îi strică o jucărie el crede că a făcut-o intenţionat şi se răzbună pe el. Dacă partenerul de joacă pleacă să se joace cu altcineva el crede că o face special ca să îl rănească aşa că merge să le strice jocul. În felul acesta, el adânceşte şi mai tare ruptura între el şi grup.
  • Se joacă cu alţi copii însă nu este jocul tipic de cooperare pe care îl fac copiii. Mai degrabă are legături superficiale cu ceilalţi, punctate de numeroase conflicte şi îmbrânceli, pline de agresivitate, competiţii şi întreceri fizice. În relaţie cu ceilalţi copii nu vorbeşte despre interesele lui, nu îi ascultă pe ceilalţi, nu construieşte nimic împreună cu ei. Practic, nu are prieteni în adevăratul sens al cuvântului.
  • La şcoală performanţele şcolare sunt scăzute, în parte din cauza efectului de oaie neagră, în parte din cauză că nu este interesat de note şi învăţat. Notele mici nu îl motivează să se apuce de învăţat, dimpotrivă.
  • Din cauza nenumăratelor reclamaţii din partea învăţătoarei şi a celorlalţi părinţi, părinţii copilului problema se retrag treptat din actul educaţional. Încep să evite şedinţele cu părinţii, se ceartă cu ceilalţi luându-i apărarea copilului, fac reclamaţii. Tatăl se retrage aproape complet din educarea lui, sperând că acesta se va face mare şi se va cuminţi. Aşa eram şi eu când eram mic și apoi m-am liniștit, spune el. Mama rămâne implicată o vreme, căutând soluţii însă devenind tot mai descurajată şi mai disperată.
  • De pe la 10-11 ani încep semnele tulburării de conduită: începe să mintă frecvent, fură din casă şi, chiar dacă este pedepsit, nu încetează. Este agresiv cu fraţii mai mici şi de multe ori chinuie animalele. Performanţele şcolare sunt tot mai scăzute.
  • Odată cu intrarea în adolescenţă lucrurile sunt tot mai rele: în sfârşit se simte integrat într-un grup, şi anume grupul copiilor problemă. Încep comportamentele de risc (abuz de alcool, droguri, sex neprotejat, expunere la situații periculoase, etc). De aici şi până la acte de violenţă şi delicvență nu mai este decât un pas.
  • Cât timp viaţa unora din aceşti copii ia o turnură fericită, cuminţindu-se după adolescență, alţii se luptă cu problemele dependențelor sau au probleme cu legea toată viaţa.

Ca şi când nu ar fi suficient, mulţi dintre aceşti copii mai au şi alte poveri de dus: unii se luptă cu sărăcia, alţii provin din familii destrămate, alţii sunt abuzaţi fizic şi emoţional. Chiar dacă aparent par nepăsători şi detaşaţi (ceea ce îi face să pară mult mai înfricoşători), mulţi dintre aceşti copii suferă şi au probleme emoţionale adânci. 

Cum s-a ajuns aici?

Când ai de-a face cu un astfel de copil, primul gând este să găseşti vinovaţii pentru situația lui. Şi primii la care te gândeşti sunt, cum altfel, părinţii. Într-o bună măsură ai dreptate. Din cauză că sunt copleşiţi, părinţii pur şi simplu capitulează şi îşi iau mâinile de pe ei. Din cauza asta, copiii nu-şi mai formează autocontrolul, nu învaţă să aibă o relaţie sănătoasă cu o figură autoritară, nu sunt feriţi de situaţiile periculoase. În plus, sentimentul de eşec şi frustrare al părinţilor îi determină pe mulţi să îşi abuzeze copiii fizic şi emoţional, ceea ce le accentuează şi mai mult problemele. Fără iubirea şi grija părinţilor, aceşti copii rămân pe cont propriu într-o lume care nu îi vrea.

Însă nu te grăbi să scoţi părinţii ca principali vinovaţi. Loteria genetică joacă şi ea un rol foarte important, deşi noi ignorăm mult această influență. Impulsivitatea, iritabilitatea, intoleranţa la frustrare, temperamentul vulcanic, căutarea senzaţiilor tari, toate au o componentă genetică foarte pronunţată. Copilul care are o asemenea combinaţie de predispoziţii genetice este o provocare imensă pentru orice părinte! Şi tu, dacă ai avea un aşa copil, ai avea reale dificultăţi să-l creşti, şi ţie ţi-ar veni să îţi iei lumea-n cap. Formarea autocontrolului şi a disciplinei este o sarcină dificilă la orice copil, însă pentru un copil veșnic agitat și iritat este o muncă de-a dreptul titanică!

În plus, hai să ne gândim puţin şi la ceilalți adulți din jurul copilului. De aceşti copii încearcă să scape aproape toţi educatorii, învăţătorii şi profesorii. Părinţii celorlalţi copii, nu mai zic (cine ar vrea prin preajmă un copil piază rea?). Aşadar, dacă toată lumea face eforturi active să îl excludă pe acest copil, cum va învăţa el să se integreze? Ce şansă are el să îşi dezvolte abilităţile sociale dacă toţi se feresc de el? În ce context poate să îşi descopere acest copil calităţile? Fiind considerat o oaie neagră şi pedepsit uneori pe nedrept, cum poate el să îşi dezvolte încrederea în sine?

Aşadar, să nu ne grăbim să arătăm cu degetul, pentru că într-un fel toţi cei din jurul copilului contribuie la situaţia în care se află el. Mai mult, oricare din adulţii din jur pot face o diferenţă reală în viaţa acestui copil, dacă se implică profund şi constant în ajutarea lui.

Ce soluţii (nu) sunt?

Ei bine, dacă ţi se părea că până aici articolul este scris într-o notă pesimistă, te anunţ că pesimismul de-abia acum începe. Soluţii ar exista, nu e vorba, însă probabilitatea ca ele să fie puse în practică şi duse la bun sfârşit este foarte mică. Ştii de ce? Pentru că de cele mai multe ori, prinşi în capcana de a se învinovăţi reciproc, adulţii din jurul acestui copil nu şi-l asumă cu adevărat. Nu sunt determinaţi să îl ajute, în ciuda greutăţilor. Ei încearcă să aibă grijă de acest copil însă, când dau de greu, abandonează şi nu se mobilizează până la capăt. Spre exemplu, mulţi vin la psiholog ca la o ultimă speranţă de a-şi ajuta copilul şi încep un program de consiliere. Însă ştii câţi îl duc până la capăt? Aproape nici unul!

Aşadar, în condiţiile în care aceste soluţii nu sunt puse în aplicare, nici nu are rost să vorbim despre ele (ţi le pot spune doar dacă insişti şi mă convingi că le vei folosi). Poate are mai mult sens să vorbim despre ce soluţii nu funcţionează:

  • Nu are rost să îi schimbi colectivul, pentru că şi în noul colectiv va avea exact aceeaşi poziţie, de copil respins. Atâta vreme cât nu îşi însuşeşte noi abilităţi sociale, care îi permit să se raporteze diferit la ceilalţi, el va repeta comportamentele problematice şi în noul mediu.
  • Nu are rost să îi aplici pedepse atâta timp cât nu are autocontrol sau cât timp nu are dezvoltate repere morale. Tot ce vei obţine este să se ascundă de tine şi să continue comportamentele negative. În plus, fiind abuzat, sunt şanse mai mari să îi întăreşti agresivitatea.
  • Nu te aştepta ca aceste comportamente să treacă de la sine, pe măsură ce creşte. Da, există câteva excepţii de copii care se cuminţesc înainte să intre în încurcături, însă majoritatea care totuşi se liniştesc o fac după ce deja au făcut o grămadă de prostii şi după ce au avut necazuri serioase.

Aşadar, ce facem cu bătăuşul clasei? Păi ne gândim bine dacă vrem să ni-l asumăm, dacă vrem să fim noi adultul care se ocupă de el, indiferent cât este de greu (şi va fi greu!). Dacă vrem şi suntem determinaţi, atunci apelăm la ajutor de specialitate şi ne pregătim de un proces complex, care include consilierea copilului dar şi a familiei. Ne înarmăm cu multă răbdare, pentru că nu este uşor să schimbi şi gândirea dezadaptativă, şi să depăşeşti probleme emoţionale, şi să implementezi noi strategii de comportament.

Iar, dacă nu poți face asta, nu îți rămâne decât să speri că, la un moment dat în viaţa acestui copil va veni o persoană atât de importantă încât îi va da toată lumea peste cap şi îl va converti către o viaţă cu sens. Şi să îţi asumi faptul că poate, această şansă nu va veni niciodată.

5592932205_cbfbe0a8de_b

(Sursa foto1 și foto2)

Articol din categoria:Copilul în familia lui
18 Comments
  1. Uitandu-ma pe internetul in limba romana uite ca am aflat pe saitul dvs..
    Trebuie sa apreciez ca sunt placut surprins de calitatea articolelor de pe aceasta pagina si va urez cat mai mult
    succes!

  2. Dana N permalink

    Buna ziua,
    imi plac foarte mult articolele dumneavoastra.La intrebarea de mai sus, vin si eu cu o alta intrebare: ce facem cu razgaiata clasei? Acea fetita razgaiata de parinti, care vine permanent cu flori si cadouri, care lipseste de la scoala cand vrea, motivat sau nu,care se lauda tot timpul cu achizitiile ei in materie de haine, jucarii,rechizite,etc?
    Acel copil care se face bolnav dar nu e, care ii pupa in fund pe toti profesorii,care ii aduce zilnic cate o atentie doamnei,care rade de tot ce cred altii sau de ce le place altora,care se crede buricul pamantului si desteapta clasei desi exista copii mai buni …. si as putea continua la nesfarsit.Adica genul de copil singur la parinti,egoist,laudaros,lipsit de valori care vrea sa placa si sa fie primul cu orice pret.

    • Buna ziua, da, grele intrebari. Cred ca problema ei, exact asa cum ati intuit, este in lipsa de trasaturi de caracter pozitive. Daca nici in familie nu exista aceste trasaturi si nici nu le vede la modelele din jur, nu ne ramane decat sa o evitam pe cat posibil 🙂

      • Dana N permalink

        Usor de spus,e colega de banca.Se consuma cel mai mult din cauza ei.

        • Alina permalink

          am avut aceasi pb, am schimbat scoala, copilul meu era prea afectat. in noul colectiv a inflorit.

  3. Mihaela permalink

    Buna ziua! Am citit articolul dumneavoastra,este foarte bun!Am si eu o problema legata de acest articol.am un baiat de13 ani,care are probleme la scoala cu batausul clasei.Am discutat cu dirigitele,directoarea sau loat masuri:scaderea notei la purtare mustrari scrise,verbale o perioada de timp la lasat in pace acum iar il hartuieste baiatul meu a scazut la note desi acasa invata isi face temele il verific.nu vrea sa mai mearga la scoala!datimi un sfat ajutor!

  4. Mihaela permalink

    Profesoara de matematica mi_aspus ca de o saptamana baiatu la scoala spune ca nu si_a scris desi acasa il vad ca scrie si isi invata,oare ce i se intampla?

  5. Simona permalink

    Buna ziua, vin si eu cu o intrebare? Ce facem atunci cand batausul clasei devine un pericol pentru toti ceilalti copii din clasa? Cand ii bate efectiv, ii impinge, ii jigneste, le arunca sau le strica lucrurile? Ce facem cand parintii lui in loc sa recunoasca problema incep sa o ameninte pe invatatoare si sa ii jigneasca pe ceilalti parinti? Ce e de facut cand copiii refuza sa mai mearga la scoala pe motiv ca le e frica de batausul clasei sau , daca merg la scoala, nu pot invata Nimic din cauza vacarmului creat de acestor copil si pleaca zilnic de acolo cu dureri de cap?
    In asteptarea raspunsului Dvs. Multumesc

  6. Ioana C permalink

    Buna ziua!
    Ma confrunt si eu cu astfel de copii. Dar in clasa mea, cel care este „batausul” este totusi unul dintre copiii cu rezultate foarte bune la invatatura. Parintii spun ca iau masuri, ca se implica, au mereu discutii cu el, ii explica ce este bine si ce nu…si totusi, nu se vad rezultate!

  7. Razvan Popescu permalink

    exprimare prea autoritara cu informatii gresite )
    in total ofera cam zero valoare articolul
    studiaza NVC

    • Interesant ca imi recomanzi NVC in conditiile in care comentariul tau este cel putin prea autoritar, ca sa ma exprim frumos 😉

  8. Andreea permalink

    Din comentarii observ ca parintii copiilor din jur sunt mai degraba determinati sa-l marginalizeze decat sa-si bata capul cu el. Mihaela, trebuie sa faci echipa cu copilul, sa-i arati incredere si sa nu crezi mereu ca al tau copil minte. Mama, ajunsese sa stea la usa clasei si sa-l vegheze. De ce? Pentru ca tot ce faceau rau ceilalti copii, I se puneau fratelui meu in carca, ca doar era copilul problema… si multe…

  9. TheTruth permalink

    :-)…
    Partea la care ai avut dreptate, e loteria genetica, in rest e filozofie inutila.
    Un om, fie ca e copil, fie ca e adult, se comporta toxic din cauza acelorasi factori comuni : structura psihica cu care se naste, comportamentul, mentalitatea familiei, acceptarea comportamentului abuziv de catre oamenii din jur.
    Agresorul, fie el copil sau adult, obtine aceasta acceptare din 2 motive, fie persoanele din jur sunt ca el ca si structura psihica, mentalitate, adica au rautati subconstiente ascunse si sustin un astfel de comportament, il incurajeaza, fie din cauza naivitatii, a ignorantei celor din jur, care se vor lasa manipulat de agresor, acesta abuzand si tot o data justificand ceea ce face, sau victimizandu-se, tehnica de manipulare va decurge in mod natural la agresor, orientandu-se intuitiv, in functie de structurile celor pe care vrea sa ii convinga. 🙂
    Nu e de datoria victimelor sa faca abuzatorul sa se simta iubit, nu e de datoria apropiatilor victimelor sa il accepte si sa il „ajute” sa se integreze, incercand sa rasplateasca abuzul cu bunatate, iar in caz ca nu va dati seama de ce, e pentru ca bunatatea sau abuzul porneste din interior, iar daca structura ta e toxica, indiferent cata bunatate ai primii, tu vei lovi in ea, mai devreme sau mai tarziu.
    Sunt persoane care se nasc cu anumite tendinte care mai tarziu se dezvolta in intregime, intr-una din tulburarile antisociale de personalitate.
    Tulburarea de personalitate narcisica
    Sociopatia
    Psihopatia (in care individul se naste la propriu fara capacitatea de empatie)
    Etc.
    Toate aceste persoane, vor abuza si vor agresa sub diferite forme oamenii din jurul lor, indiferent de educatia si mediul de acasa, pentru ca asta este structura lor, restul e poveste.
    Indiferent cum esti, te nasti intr-o lume in care ai responsabilitatea atat fata de tine sa iti porti de grija, cat si fata de ceilalti sa nu-i „deranjezi”, atat timp cat ai comportament de „oaie neagra” ( desi consider ca ati atribuit in mod gresit termenul, pentru ca de obicei tocmai victimele acestor agresori sunt catalogati drept oaie neagra, pentru ca „ei nu se integreaza, ei se plang, ei nu reusesc sa faca fata” ) aia esti, e normal sa fi tratat ca atare.
    Daca calci in picioare o floare, nu te poti astepta sa infloreasca inapoi, daca dai de pamant cu un obiect, se sparge, nu ramane intreg, daca ranesti oamenii din jurul tau, ii afectezi, le provoci prejudicii, le transmiti o stare negativa, ce dai, aia primesti, e o lege a normalitatii, a reciprocitatii care exista si functioneaza din punct de vedere moral, psihic si emotional, la fel cum functioneaza legea gravitatiei si toate celelalte legi pe lumea asta in care traim, chiar daca noi le ignoram, sau incercam sa le astupam cu solutii irationale, care nu functioneaza la modul real si care continua eroarea asta de mentalitate si comportamentala.
    Eu inteleg ca in postura de parinte, iti iubesti copilul, insa si daca ar fi vorba de copilul meu, sunt niste chestii pe care ar trebui sa le inteleaga, iar daca nu le intelege, nu e vina celorlalti, nu trebuie sa suporte ei din cauza asta.
    Daca o persoana e bolnava de o boala psihica, sa zicem schizofrenia, si are halucinatii care il pot pune in situatia sa isi faca rau atat lor cat si celor din jur, persoana respectiva e izolata si tratata, iar daca se face bine i se da drumul, daca nu, e in continuare internata, izolata si nu mai iasa de acolo.
    Cand o sa intelegem, ca si persoanele care sufera de aceste tulburari de personalitate, nu sunt exclusi bolnavilor psihici, chiar daca pot fi aparent functionali ?
    Cand o sa intelegem, ca o tulburare de personalitate tot de la psihic porneste, chiar daca te-ai nascut cu structura respectiva ?
    Pentru ca nici in cazul asta, nu e vina celorlalti si nu trebuie sa suporte ceilalti consecintele.
    Pana nu vor fi recunoste si tratate cu mai multa responsabilitate aceste probleme, nu se va schimba nimic, pentru ca la fel cum nu te intelegi cu „nebunul” cand are o criza psihotica si nu intelege perspectiva si normalitatea ta, oricat i-ai explica-o, la fel se intampla si cu acesti „nebuni” a caror afectiuni mintale si de comportament nu sunt evaluate in mod corect si la care nu se aplica solutiile functionale.
    E de inteles ca drepturile omului protejeaza omul, dar chiar o face ?
    Protejezi „nebunul”, care functioneaza asa cum poate el, cum simte el, dar pe cei afectati de el cum ii protejezi ? 🙂
    Pare mai mult ca se incalca, iar asta din cauza gandirii eronate.

    • Wow! este un comentariu profund si pertinent, si in mare parte sunt de acord cu el. Singura precizare e ca la copii nu vorbim inca despre tulburare de personalitate ci de o structurare dizarmonica a personalitatii in devenire, asadar e loc de schimbare, daca cineva din mediu actioneaza constant si in directia buna. Deci, teoretic, pana nu se sedimenteaza lucrurile, putem ramane optimisti. Sigur, eu vad de multe ori in practica cum un copil cu fond genetic de acest tip si fara resure in mediu se indreapta catre o tulburare de personalitate care va face viata celor din jur un mic iad. Insa, ce avem de facut cu acesti copii? Nu ii putem exclude, nu ii putem izola, ei vor continua sa functioneze (si chiar sa performeze) printre ceilalti.

  10. Aurelia permalink

    Bun articol. As avea nevoie de mai multă informație, mai ales pentru ca „batausul” clasei e chiar copilul meu..

Trackbacks & Pingbacks

  1. Stima de sine o pacaleala
  2. Cresterea stimei de sine, o pacaleala – Un psiholog cu suflet

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.