Skip to content

Diferenţe fundamentale între emoţiile negative şi cele pozitive

by Raluca Mosora on 4 March, 2015

4058605601_0433b2fedf_oAdu-ţi aminte pentru câteva clipe de ultima dată când ai avut o zi rea (frumoasă provocare, nu-i aşa?). Fă un scurt inventar al emoţiilor negative de atunci şi al intensităţii cu care le-ai trăit. Le-ai luat în considerare pe toate? Buun. Acum, te provoc să îţi aduci aminte şi de emoţiile pozitive din ziua respectivă: bucurie, încântare, voie bună, calm, etc. Ce emoţii pozitive ai trăit şi cu ce intensitate? Dacă eşti un om normal, îţi va veni greu să ţi le aminteşti, sau, chiar dacă îţi vin în minte câteva, vei crede că ele au fost sporadice şi de intensitate scăzută. Cum ar fi să îţi spun că s-ar putea să nu îţi aminteşti bine? Nu, nu ai o problemă de memorie, ci doar cazi într-o capcană în care (aproape) toată lumea cade.

Iată care este capcana: ca oameni, tindem să subestimăm emoţiile pozitive şi să le supraestimăm pe cele negative (denumirea ştiinţifică a acestui fenomen este biasul de negativitate). Ce înseamnă asta?

  • Tindem să le acordăm emoţiilor negative o importanţă mult mai mare decât le acordăm emoţiilor pozitive. O caracteristică cheie a emoţiilor negative este că sunt vizibile, adică uşor de conştientizat. În esenţa lor, emoţiile negative vin să ne arate un potenţial pericol, o primejdie, ceva ce nu este în regulă. Iată de ce ele ne vor capta mult mai repede atenţia şi ne vor face conştienţi de apariţia lor. În schimb, emoţiile pozitive ne arată că totul este în regulă şi că nu este cazul să schimbăm ceva. De aceea, ele sunt mai discrete decât cele negative. Problema este însă că, din cauză că sunt mai discrete, uneori nu le mai luăm în seamă, adică nu ne mai dăm seama de existenţa emoțiilor pozitive.
  • Din cauză că luăm în calcul mai ales emoţiile negative, tindem să evaluăm unele evenimente ca fiind mult mai negative decât sunt în realitate. În exemplul nostru de mai sus, cele câteva evenimente care ţi-au ”condimentat” ziua te-au făcut să tragi concluzia că ai avut o zi rea, chiar dacă ea a fost plină şi cu emoţii pozitive. Se pare că într-o zi obişnuită experimentăm mai multe emoţii pozitive decât negative, însă de multe ori trăim cu impresia opusă.
  • Avem un vocabular emoţional care cuprinde mai multe denumiri de emoţii negative decât pozitive. Am explicat aici ce înseamnă asta şi care este riscul, mai ales în cazul copiilor ”problemă”.
  • Pentru a simţi că avem o viaţă împlinită, balanța între emoţiile negative şi cele pozitive nu trebuie să fie de 1 la 1. O emoţie negativă cântăreşte mai mult decât o emoţie pozitivă. Cât de mult? Ei bine, unele cercetări arată că de 3 ori mai mult. Ce înseamnă asta? Înseamnă că, pentru a te simţi împlinit, e necesar să trăieşti de 3 ori mai multe emoţii pozitive decât negative.

Aşadar, emoţiile negative sunt mai stridente, mai urgente şi au un impact mai puternic asupra noastră. Când apar, creierul nostru se activează mai tare şi începem să căutăm soluţii de rezolvare a problemelor. Pe de cealaltă parte, emoţiile pozitive, deşi sunt mai numeroase decât emoţiile negative, sunt mai puţin vizibile şi uneori mai greu de conştientizat. Din această cauză ele au o valoare mai mică în balanţa emoţională, şi este nevoie de mai multe emoţii pozitive ca să contracareze efectul uneia negative.

Dacă ne uităm la importanţa emoţiilor în viaţa noastră, ca specie, putem observa uşor de ce lucrurile sunt aşa. Este evident că emoţiile negative sunt mai puternice, pentru că ele ne semnalizează pericolul. Obţinerea plăcerii şi a satisfacţiei este pe locul doi faţă de evitarea primejdiilor majore. Emoţiile negative declanşează în noi nişte răspunsuri emoţionale specifice: furia duce la luptă, frică la fugă, etc. Însă te-ai întrebat ce rol au emoţiile pozitive?

Spre deosebire de cele negative, care sunt orientate către rezolvarea unor probleme urgente şi punctuale, emoţiile pozitive nu ne îndeamnă către comportamente specifice. Starea de bucurie nu ne împinge către o reacţie prestabilită: sărit în sus, aplaudat, etc. Mai degrabă, ea ne deschide către mai multe posibilităţi, orientate spre viitor şi spre dezvoltare personală. Prin starea de bine pe care ne-o oferă, emoţiile pozitive ne deschid perspectivele de a privi realitatea şi viitorul. Ele contribuie la dezvoltarea noastră mai generală și la planificarea viitorului.

Aşadar, încă o diferenţă fundamentală între emoţiile negative şi cele pozitive este că, dacă cele negative sunt orientate către rezolvarea unor probleme din prezent, cele pozitive sunt orientate spre viitor şi dezvoltarea noastră mai generală. În plus, când suntem luaţi de val de o emoţie pozitivă, dorim să o împărtăşim cu ceilalţi, şi avem şanse mai mari ca şi ceilalţi să fie ”contaminaţi” de bucuria noastră.

Ce mesaje cheie luăm cu noi?

Ştiind aceste diferenţe fundamentale, cred că putem desprinde câteva mesaje cheie, pe care le putem aplica în viaţa de zi cu zi.

  • E important să fim conștienți de emoţiile noastre pozitive, chiar dacă nu sunt aşa puternice. Dându-le atenţie, putem contracara efectul biasului de negativitate.
  • Dacă vrem să fim fericiţi, să încercăm să ne presărăm existenta cu mult mai multe emoţii pozitive decât negative. Aceste emoţii pozitive nu trebuie să fie neapărat puternice, ci să fie frecvente. Astfel, dacă reuşim să depăşim proporţia de 3 la 1, vom simţi că avem o viaţă satisfăcătoare.
  • Ultimul lucru pe care vreau să ţi-l împărtăşesc la final se referă la felul în care memorăm anumite evenimente. Când un eveniment are un final nefericit, tindem să ni-l amintim că pe ceva mai degrabă trist, chiar dacă de fapt el nu a fost aşa decât la sfârşit. De asemenea, dacă un eveniment nu prea frumos a avut totuşi un final foarte bun, ne va rămâne în minte mai degrabă că ceva pozitiv. Așadar, să fim foarte atenți la felul în care ne terminăm activitățile și la felul în care ne despărțim de ceilalți!

Aşa că, în final, te invit într-un mod cât se poate de delicat să fii atent la starea de bine care se află în interiorul tău. Poate fi doar o stare vagă de calm, sau o undă de interes, sau puţină bună-dispoziţie. Închide pentru câteva secunde ochii şi orientează-ţi atenţia asupra ei. Dă-ţi voie să o amplifici puţin, astfel încât ea să te cuprindă mai mult. Plimbă-ţi gândul către toate lucrurile bune care se întâmplă în viaţa ta. Adu-ţi aminte de cei care îţi sunt dragi, şi care îşi împart bucuria cu tine. Dacă simţi recunoştinţă, las-o să se manifeste. Acum, deschide ochii şi…… fă ce vrei! 🙂

13245214004_c61f868dcf_o

(Sursa foto1 si foto2)

Articol din categoria:Cafeneaua părinților

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.