Skip to content

Oboseala, dușmanul ascuns al copiilor

by Raluca Mosora on 6 decembrie, 2014

1117115405_dc82d01b9b_zOra 10 seara: luminile oraşului pâlpâie, pe stradă încă sunt oameni şi din loc în loc se aude muzică. În majoritatea caselor, televizorul este aprins şi dat tare, cineva butonează cu viteză la un laptop sau are o tabletă în braţe. Părinţii, de-abia întorşi de la serviciu de câteva ore, umblă în viteză prin casă, pentru a-şi termina odată treburile de peste zi. Deşi sunt în pijamale de ceva timp, copiilor nu le vine să doarmă, pentru că sunt prea multe lucruri atractive de făcut. În plus, ar mai vrea să stea puţin pe lângă părinţi, pentru că şi aşa îi văd prea rar. Şi iată cum, pe nevăzute, se strecoară în casă unul dintre cei mai mari duşmani ai copiilor, oboseala.

Primele semnele ale oboselii se văd doar a doua zi, în corvoada trezirii de dimineaţă, în cearcăne şi în izbucnirile de furie şi nervozitate. De-a lungul zilei apar şi alte semne, mai greu de observat: dificultatea de a înţelege, scăderea concentrării, apatie, lipsă de chef. Deşi sunt deranjante, acestea însă nu sunt cele mai grave consecinţe ale oboselii. Consecinţele cele mai grave, care sunt şi cel sunt mai greu de observat, fac din oboseală unul dintre cei mai mari duşmani ai copilor. Hai să vedem care sunt acestea.

Care sunt efectele negative ale oboselii?

Stearea de oboseală ne este cunoscută nouă, adulţilor, poate prea bine. Dacă eşti norocos, o simţi doar câteodată, după o noapte de petrecere. Dacă eşti mai puţin norocos, o simţi mereu lângă tine, din momentul în care îţi vine să plângi când auzi alarma de la ceas şi de-a lungul zilei, ca o ceaţă pe ochi. Aşadar, sunt sigură că eşti conştient de efectele ei negative, pe termen scurt: somnolenţă, apatie, dificultatea de a înţelege lucrurile complicate, lentoare în reacţii, iritabilitate, etc.

Însă, dacă pentru tine oboseala nu lasă urme atât de puternice pe termen lung, pentru copii lucrurile sunt diferite: ei sunt mult mai afectaţi de lipsa de somn decât adulții. Iată care sunt consecinţele pe termen lung ale oboselii:

  • Dificultăţi în asimilarea informaţiilor. În somn se reorganizează noile informaţii şi se consolidează cele deja stocate în memoria de lungă durată. Somnul insuficient nu permite consolidarea şi restructurarea acestora, aşadar şi capacitatea de a învăţa scade. Având în vedere legătura care există între oboseală şi performanţele şcolare scăzute, învăţatul până târziu, în detrimentrul somnului, pur şi simplu este o idee proastă.
  • Dificultăţi în menţinerea atenţiei. Oboseala alterează atenţia şi în consecinţă şi capacitatea de a reţine informaţii noi sau complicate. Copiii obosiţi se descurcă mai greu la sarcini care presupun concentrare sau lucruri de fineţe. În plus, din cauza lipsei de atenţie şi a coordonării mai scăzute a corpului, şi pericolul de accidente este mai ridicat.
  • Izbucniri de furie. Cortexul prefrontal, acea parte a creierului implicată, printre altele, şi în autocontrol, este cea mai afectată când suntem obosiţi. Având un autocontrol scăzut, copilul nu îşi mai poate ţine sub control emoţiile negative şi nici nu mai poate gestiona situaţiile dificile. Micile frustrări, care sunt de obicei trecute cu vederea, sunt amplificate în mintea unui copil obosit şi devin pretext pentru adevărate izbuciri de furie.
  • Neastâmpăr. Spre deosebire de adulţi, care sunt somnolenţi când sunt obosiţi, copiii răspund de multe ori la oboseală printr-o agitaţie difuză şi o stare de neastâmpăr constant.
  • Creşte riscul de obezitate. Este dovedit ştiinţific faptul că micuţii care nu dorm suficient au un risc mai mare de a avea probleme cu greutatea pe termen lung.

Aşadar, putem observa cum oboseala îl afectează pe copil atât din punct de vedere intelectual cât şi emoţional. Un copil obosit este la rândul lui obositor, mai greu de gestonat, şi deseori intră în conflict cu ceilalţi. Iată de ce oboseala îl afectează şi pe el dar şi pe cei din jurul lui. Aşadar, cred că este important să previi pe cât posibil apariţia oboselii la copil. Iată câteva sugestii, de bun simţ, care din păcate nu sunt luate prea tare în considerare.

Cum poţi preveni oboseala?

6446254105_ba97987bc5_z

  • Elimină cauzele organice ale oboselii. De multe ori oboseala poate apărea ca urmare a unor afecţiuni organice sau a unor deficite din organism (lista de boli care duc la oboseală este atât de lungă încât nu are rost să o scriu). Dacă observi că micuţul este obosit, în ciuda faptului că doarme destul, du-l la medic pentru un set de analize.
  • Asigură-te că micuţul doarme suficient. Fiecare vârstă are un număr de ore de somn necesar (cu variaţiile de rigoare, desigur). Astfel, nou născuţii au nevoie de minim 14 ore de somn,  copiii de 1-3 ani au nevoie de 12-14 ore de somn, preşcolarii de 11-12 ore, şcolarii 10-11 ore şi adolescenţii 9 ore.
  • Pregăteşte-ţi copilul pentru somn. Este preferabil ca micuţii să doarmă în fiecare seară la aceeaşi oră. Pentru ca acest lucru să se întâmple este necesară o atmosferă liniştită în familie înainte de somn, reducerea luminii şi o rutină de somn, care poate include povestea de seară, joculeţe relaxante, etc. Evită activităţile agitate înainte de somn precum şi cele cu prea mulţi stimuli (în această categorie intră şi televizorul sau jocurile pe tabletă).
  • Asigură-te că micuţul îşi consumă energia peste zi. Uneori, somnul agitat şi trezirile frecvente, care afectează calitatea odihnei, apar din cauza lipsei de activitate fizică. Asigură-te că micuţul face destulă mişcare şi că se oxigenează suficientîn fiecare zi.
  • Păstrează un stil de viaţă sănătos. Acesta se referă atât la alimentaţie şi exerciţii cât şi la menţinerea sub control a stresului. Din cauza stresului copilul poate avea coşmaruri, insomnii sau treziri frecvente, şi pe fondul acestora poate apărea oboseala, care aduce şi mai mult stres în viaţa copilului.

Pe lângă aceste sugestii, mai sunt şi alte modalităţi practice de a ţine oboseala sub control, însă nu vreau să fiu prea obositoare spunâdu-ți-le pe toate. Sunt sigură că ai prins ideea şi ţi-ai dat seama ce investiţie importantă este odihna în viaţa ta şi a copilului tău. Te rog însă, nu te culca pe-o ureche (încă), ci asigură-te că pui în practică aceste sugestii. Făcând asta, vei putea pune capul pe pernă liniştit şi vei dormi ca un prunc!

(Sursa foto1 si foto2)

Articol din categoria:Copilăria pas cu pas

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.