Skip to content

Joc de creativitate: Extratereștrii

by Raluca Mosora on 13 iunie, 2013

Joc de creativitate extraterestrii Când te-ai gândit ultima oară la viitorul nostru ca oameni? Dar la sensul vieţii? Dar la nevoile fundamentale ale omului? Ei bine, uneori este nevoie să răspundem şi la întrebările retorice, chiar dacă răspunsurile sunt prin definiţie incomplete. Iar dacă te acompaniază şi copilul tău, atunci câştigul este dublu. Deci, dacă aveţi nevoie de puţină creativitate şi înţelepciune în plus, te invit la joc. 

Nu sunt necesare materiale

Vârsta potrivită: peste 6 ani

 Ce trebuie făcut:

  • Aşa cum ştii deja, nu putem începe un joc de creativitate când suntem tensionaţi, certaţi sau crispaţi. Aşadar, înainte să începem, trebuie să ne împăcăm dacă suntem certaţi, să ne binedispunem dacă suntem morocănoşi şi să ne relaxăm puţin dacă suntem crispaţi. Când aţi intrat în dispoziţia specifică, luaţi o poziţie relaxată (întinşi pe spate e cel mai bine) şi începeţi.
  • Spune-i copilului că astăzi vă veţi imagina că sunteţi nişte extratereştri care locuiţi departe de tot, în Univers. Descrie-i copilului cum este să zbori printre stele (bineînţeles, şi copilul poate completa, dar în această etapă tu eşti cel care îi vei dirija imaginaţia). Descrie-i planetele pe lângă care treceţi, pe care le vedeţi mai întâi din depărtare, ca nişte puncte mici, şi apoi tot mai de aproape. Fiecare planetă este diferită şi ciudată. Spre exemplu, poţi să îi descrii o planetă în care în loc de aer este o altă substanţă, de altă textură şi altă culoare. Pe alta pământul este în exterior şi aerul este în interior. Pe alta este doar foc şi toate creaturile sunt făcute din foc. Pe alta toate creaturile trăiesc doar o secundă. Pe alta dimpotrivă toate trăiesc veşnic. Pe alta este doar o creatură. Alta are formă plată. Imaginaţia voastră nu trebuie să aibă limite, şi cu cât descrii mai mult o planetă, cu atât şi copilul va fi stimulat să îşi imagineze şi el viaţa de acolo.
  • După ce v-aţi imaginat planete cât mai ciudate şi cum este viaţa pe fiecare, este momentul să mergeţi pe propria planetă (fiecare va avea propria planetă). Ajută-ţi copilul să o descrie, mai ales pe locuitorii ei: cum arată, ce fac, cum se poartă unii cu ceialalti, dacă se înţeleg între ei, ce puteri au, ce e cel mai neobişnuit le ei, etc. Apoi, fă şi tu la fel cu planeta ta.
  • După ce copilul şi-a creat propria planetă, spune-i că de aici, cum se uită pe cer, se vede departe de tot o planetă numită Pământ. Locuitorii se văd mici de tot, ca nişte furnici (şi nici nu vă veţi apropia mai mult cu imaginaţia de ei). Întreabă-l pe copil ce crede că fac pământenii, şi mai ales de ce fac acele lucruri. Ce îşi doreşte fiecare şi ce îşi doresc toţi. Cum se înţeleg unii cu alţii. Ce îi ţine împreună şi ce îi desparte. Dă-i timp copilului să îşi formuleze răspunsurile şi lasă-l cât mai liber în găsirea lor. Stimulează-l să se gândească la viitorul planetei, la trecut, la probleme şi soluţii. Bineînţeles, şi tu poţi adăuga idei, spunându-i ce se vede de pe planeta ta. Este important să îl laşi pe el să îşi spună primul ideile, ca să nu se contamineze de răspunsurile tale.
  • Când simţiţi că aţi epuizat discuţiile referitoare la oameni şi la Pământ, puteţi încheia jocul. Sfârşitul se va face treptat: spune-i copilului că va trebui o vreme să vă întoarceţi pe Pământ, însă că el se poate reîntoarce oricând acolo, pe planeta lui. Spune-i să se gândească la un simbol, un cuvânt sau un obiect, care îi vor reaminti de planeta lui şi îl vor ajuta să se reîntoarcă acolo.

Bine de ştiut:

  • Scopul principal al jocului este să schimbăm perspectiva de a vedea lucrurile şi să putem fi mai detaşaţi. Dintr-o perspectivă mai de ansamblu asupra vieţii, putem să vedem altfel realitatea înconjurătoare. Putem să ne înţelegem mai bine pe noi dar şi pe ceilalţi. Şi mai ales putem să ne gândim la felul în care funcţionează lucrurile şi la ce anume ar trebui să facem. 
  • Jocul ne dă ocazia să vorbim cu copiii despre valori: ce este cu adevărat important să facem, ce se întâmplă când nu ne urmăm valorile, ce valori sunt benefice şi ce valori sunt nocive.
  • Prin acest joc poţi să observi cum îşi reprezintă copilul viaţa în general. În momentul în care îşi construieşte planeta copilul vorbeşte de fapt despre dorinţele lui, despre ce i se pare lui bine în general, despre cât este de mulţumit cu viaţa lui.
  • Dacă observi că micuţul descrie Pământul ca fiind un loc total nemulţumitor şi este foarte pesimist cu privire la viitorul omenirii, îl poţi ajuta indirect, prin intermediul jocului. Spune-i că pe planeta lui sunt fel de fel de substanţe care îi pot ajuta pe oameni, şi că poate trimite aceste substanţe către pământeni. Imaginaţi-vă împreună cum şi în ce fel oamenii pot fi ajutaţi.
  • Evident, jocul este excelent pentru adolescenţi şi adulţi, şi se poate desfăşura şi în grup. Ultima oară când l-am aplicat pe un grup de adulţi cele patru ore dedicate lui au zburat şi doar foamea ne-a făcut să ne oprim. Îţi recomand cu mare încredere să îl aplici şi să observi ce schimbări poate produce pe termen lung în vieţile voastre.

În următoarea mea călătorie imaginară prin Univers, aş vrea să mă opresc şi pe planetele voastre. Cum arată? Din ce sunt făcute? Cum sunt oamenii de acolo? Deabia aştept să aflu! 

(Sursa foto)

Articol din categoria:Ora de joacă
No comments yet

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.