Skip to content

Copilul tău are un stil de viaţă sănătos?

by Raluca Mosora on 2 martie, 2013

stil de viata sanatosDacă pe vremuri părinţii noştri ne răsfăţau dându-ne bomboane, între timp lucrurile s-au schimbat: pentru tot mai mulţi copii răsfăţul înseamnă McDonalds, stat ore în şir în faţa televizorului, un nou joc pe telefon. Mă întreb ce impact va avea acest lucru în viitor asupra copiilor: nu cumva îi învăţăm că o viaţă bună este una în care stai, mănânci dulciuri şi te uiţi la televizor? Nu cumva le formăm obiceiuri nesănătoase şi un stil de viaţă sedentar? 

În principal, un stil de viaţă sănătos se referă la 4 aspecte esenţiale: o alimentaţie sănătoasă, exerciţii fizice, reducerea stresului şi stimularea intelectuală. Deşi sunt subiecte foarte largi de discuţie, mă voi rezuma în a puncta rapid elementele cheie ale fiecăruia.

1. O alimentaţie sănătoasă

O alimentaţie sănătoasă trebuie să îi asigure copilului vitaminele şi mineralele de care are nevoie pentru a creşte. Iată câteva aspecte de care trebuie să ţii cont în ceea ce priveşte alimentaţia:

  • Oferă-i un meniu variat. Chiar dacă micuţul ar mânca numai cartofi prăjiţi şi dulciuri toată ziua, asigură-te că introduci în alimentaţia lui destule legume, fructe şi fibre. Se spune că ar fi bine ca fiecare mâncare să conţină legume de cât mai multe culori. Între mese nu uita de fructe, care să fie de asemenea cât mai variate şi să înlocuiască pe cât posibil dulciurile.
  • Oferă-i hrana potrivită pentru creier. Pentru ca creierul să se dezvolte şi să funcţioneze la nivel optim are nevoie de glucoză, acizi graşi de tipul Omega 3 şi antioxidanţi. Omega 3 se găseşte mai ales în peşte, nuci şi kiwi, iar antioxidanţii se găsesc din belşug în multe alimente printre care fructele de pădure, roşii, verdeţuri, stafide.
  • Fereşte-l de mâncare nesănătoasă. Alimentaţia sănătoasă înseamnă şi evitarea alimentelor toxice, saturate în grăsimi şi cu prea mult zahăr. Asta este o misiune foarte importantă însă destul de dificilă, având în vedere că micuţii sunt înconjuraţi de reclame atrăgătoare la dulciuri şi produse de fast-food şi inevitabil poftesc la ele.
  • Fii atent la cât mănâncă. Cel mai mare risc al copiilor de astăzi nu este să fie subnutriţi, ci supra-ponderali. Cumpătarea, inclusiv în ceea ce priveşte mâncarea, este o valoare foarte preţioasă în ziua de azi, mai ales ca mass-media ne transmite în continuu ideea că este bine să ne îndeplinim toate poftele.

2. Exerciţiile fizice

Copilăria înseamnă o continuă mişcare. Copiii explorează lumea prin mişcare, se mişcă când se exprimă, îşi elimină tensiunile mişcându-se, fac jocuri dinamice. Totuşi, de multe ori nevoia lor de mişcare este îngrădită: la şcoală trebuie să stea ore întregi pe scaun, acasă nu au voie să alerge că deranjează vecinii, în parc nu au voie să alerge ca să nu se rănească. Şi atunci ce pot face ei cu energia fizică neconsumată, care se transformă într-o stare de tensiune psihică? Şi mai ales cum pot ei învăţa importanţa sportului şi a exerciţiilor fizice?

  • Asigură-te că micuţul face mişcare zilnic. Sportul şi exerciţiile fizice îl ajută pe copil nu numai fizic, dar şi psihic şi emoţional: în timpul mişcării creierul se oxigenează şi dă mai mult randament. Tensiunile emoţionale, adunate în diferitele părţi ale corpului, se risipesc. Eliberarea de tensiune îi dă copilului o stare de relaxare şi îi îmbunătăţeşte dispoziţia. Aşadar, ca părinte, trebuie să te asiguri că micuţul face mişcare zilnic. Nu contează dacă face sport de performanţă sau aleargă prin parc, important este să aibă în fiecare zi ocazia să simtă că s-a mişcat destul şi că este relaxat.
  • Redu timpul de stat în faţa televizorului. Chiar dacă eşti mulţumit că micuţul stă liniştit la desene şi poţi să îţi faci treaba, nu uita că activitățile la care stă mult timp nemișcat îi formează un stil de viaţă sedentar.

3. Reducerea stresului

Când vorbim despre stres ne referim mai ales la adulţi, însă şi copiii sunt deseori tensionaţi. Faţă de adulţi, copiii au alte modalităţi de a se relaxa, principala şi cea mai importantă fiind jocul.

  • Lasă-i timp să se joace. Prin joc copilul re-pune în scenă momentele importante sau tensionate de peste zi, pentru a le înţelege mai bine şi a se elibera de emoţiile ataşate acestora. El găseşte noi semnificaţii experiențelor trăite şi învaţă să se detaşeze de ele. Jocul se schimbă pe măsură ce copilul creşte, însă nevoia de joc rămâne la fel de importantă până când copilul ajunge la pubertate. De aceea trebuie să te asiguri că micuţul are destul timp ca să se joace, mai ales dacă este deja la şcoală şi îşi petrece majoritatea timpului făcând teme.
  • Dă-i ocazii să socializeze. Deşi valoarea prietenilor este incontestabilă, tot mai mulţi copii se plâng că sunt singuri şi nu au cu cine să se joace. Fă tot ce poţi pentru ca micuţul să aibă prieteni în compania cărora să se simtă bine, apreciat şi înţeles.
  • Asigură-te că doarme destul. Somnul este un factor esenţial în refacere şi relaxare. Pentru copii somnul are o funcţie mult mai importantă decât pentru adulţi: o oră de somn pierdută de copil are un impact negativ mult mai puternic decât o oră de somn pierdută de un adult. Oboseala scade capacitatea de concentrare, îi dă o stare de iritabilitate şi afectează negativ memoria şi gândirea. Nu lăsa oboseala copilului tău să se acumuleze.

4. Stimulare mentală

Fiecare copil se naşte cu un potenţial intelectual care aşteaptă să fie dezvoltat. A-ţi stimula mental copilul înseamnă să îl faci să înveţe lucruri noi şi să îl ajuţi să se adapteze tot mai bine la situaţii provocatoare.

  • Menţine-i curiozitatea trează. Plăcerea de a descoperi este motorul învăţării. Încurajează-l pe copil să pună întrebări, să iscodească, să exploreze cât mai multe domenii. Arată-i partea interesantă a fiecărui lucru şi pune-i întrebări care îl fac să gândească creativ. Dacă simţi că la şcoală informaţiile sunt predate într-o manieră plictisitoare, trezeşte-i acasă interesul faţă de lucrurile pe care le învaţă la şcoală.  
  • Dă-i de rezolvat sarcini concrete, practice. Dă-i copilului de rezolvat probleme concrete, dar care să nu îl depăşească. În căutarea de soluţii eficiente, el va fi stimulat să îşi pună în practică cunoştinţele, să gândească şi să testeze în realitate cunoştinţele teoretice. Învăţarea activă, realizată prin acţiune, este mult mai valoroasă decât învăţarea teoretică.
  • Faceţi activităţi cât mai diverse. Copilul are nevoie de sarcini de lucru care să îi stimuleze deopotrivă memoria, atenţia, limbajul, creativitatea, gândirea, dexteritatea. Propune-i deopotrivă jocuri de mişcare, exerciţii de memorare, activităţi care îi dezvoltă creativitatea, rezolvare de probleme şi exerciţii de vocabular.

Poate că sugestiile de mai sus ţi se par de bun simţ, şi chiar aşa şi sunt. Tocmai de aceea sunt atât de îngrijorată când văd că un număr tot mai mare de copii nu trăiesc după aceste reguli simple, din cauză că la televizor se promovează altceva.

Un stil de viaţă sănătos diminuează considerabil riscul de a deveni supraponderal, cu probleme cardio-vasculare sau cu boli psihice. Aduce cu sine o stare de bine fizică şi mai ales emoţională. Ne fereşte de bolile degenerative de mai târziu. Ne învaţă să avem grijă faţă de propriul corp, de propria persoană şi mai târziu de ceilalţi. Aşadar, ce spui, merită să-ţi investeşti energia şi timpul pentru a-i forma copilului un stil de viaţă sănătos?

(Sursa foto)

Articol din categoria:Cafeneaua părinților
2 Comments
  1. Minunat articolul, sintetizeaza perfect elementele-cheie ale unui stil de viata sanatos (normal, as indrazni eu sa zic) pentru copii. Din pacate sunt foarte multi parinti care ignora cel putin unul dintre aceste aspecte, si blocheaza cu incapatanare orice discutie pe aceste teme, nici nu vor sa admita ca ei nu sunt perfecti…

Trackbacks & Pingbacks

  1. care este cea mai toxica emotie pentru copii

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.