Skip to content

Joc: Partea luminoasă din fiecare

by Raluca Mosora on 5 februarie, 2013

joc partea luminoasa din noi insineSe spune că orice lucru pe care îl facem are un scop pozitiv (nimeni nu se mobilizează să facă ceva fără să vrea să obţină un avantaj). Ei bine, dacă este uşor să vedem buna intenţie din spatele unui gest frumos, lucrurile sunt diferite când trebuie să înţelegem de ce unii sunt răutăcioşi sau nepăsători cu ceilalţi. Avem impresia că lucrurile rele sunt făcute întotdeauna intenţionat şi cu rea voinţă, fără să realizăm ce nevoi au stat în spatele lor. În jocul de faţă îţi propun să explorezi împreună cu copilul tău motivele din spatele unor comportamente nedorite, pentru a-l ajuta să le schimbe.

Vârsta de început: peste 8 ani

Materiale necesare: hârtie şi creion

Ce trebuie făcut:

  • Alegeţi ca subiect de discuţie un gest sau un comportament negativ al copilului, despre care sunteţi amândoi dispuşi să discutaţi. Pentru ca acest joc să nu se transforme într-o ceartă sau într-o lecţie de morală asigură-l mai întâi că nu vrei să îl cerţi, ci să înţelegeţi mai bine ce s-a întâmplat. Dacă copilul tău este de acord, întreabă-l: Ce te-a făcut să te comporţi aşa? De ce anume ai făcut asta? Încearcă să pui întrebarea astfel încât el să nu se simtă tras la răspundere ci mai degrabă să vadă că eşti dornic să-l înţelegi mai bine.
  • După ce a răspuns, continuă cu întrebarea: De fapt care era nevoia ta pozitivă atunci? Trebuie să îl ajuţi să găsească motivaţia pozitivă din spatele comportamentului lui. De exemplu, dacă îţi spune că l-a lovit pe un coleg pentru că acesta i-a vorbit urât, s-ar putea să fi avut nevoie să se simtă respectat de el.
  • Când aţi identificat nevoia din spatele comportamentului lui, treceţi la următorul pas. Spune-i cu calm şi căldură: să presupunem că nevoia ta de…. (în exemplul de mai sus, nevoia de a fi respectat) este îndeplinită complet şi total. Imaginează-ţi pentru o clipă că ai fi respectat în totalitate, aşa cum îţi doreşti. În acest caz, ce altă nevoie s-ar mai împlini? Spre exemplu, copilul ar putea spune: păi dacă aş fi respectat, aş sta şi eu mai liniştit. După ce aţi identificat această nevoie, noteaz-o pe hârtie şi continuaţi.
  • Întreabă-l pe copil cu o voce calmă: Dacă şi această nevoie s-ar împlini deplin şi complet, aşa cum îţi doreşti, ce altă nevoie, şi mai importantă pentru tine, s-ar mai împlini? În exemplul de mai sus, întrebarea ar suna aşa: Când ai fi în totalitate liniştit, aşa cum îţi doreşti, ce altă nevoie, şi mai importantă pentru tine, s-ar împlini? Lasă-i timp de gândire până găseşte răspunsul, notează-l şi apoi continuă în aceeaşi manieră, cu aceeaşi întrebare, până când ajunge la o nevoie sau o stare care de obicei este descrisă ca fiind fericire, pace, împlinire sau iubire. De exemplu, el ar putea spune că vrea să se simtă liniştit ca să fie mai relaxat, că are nevoie să fie relaxat ca să se simtă mai încrezător în el, că are nevoie să fie încrezător în el ca să se simtă mai liber să facă ce îşi doreşte, că are nevoie să fie liber ca să poată să îşi îndeplinească visele, şi că vrea să îşi îndeplinească visele ca să se simtă împlinit şi recunoscător. Iar atunci când este recunoscător simte că poate oferi iubire tuturor şi este mai fericit. Aşadar, pe foaie va fi scris: respect-> liniste-> relaxare-> încredere în sine-> libertate -> împlinire-> recunoștință-> fericire.
  • De obicei, dacă acest exerciţiu este făcut bine, copilul chiar simte în acest punct starea de fericire sau împlinire. Ei bine, acesta este semnul că aţi ajuns la jumătatea drumului. Lasă-l câteva clipe să trăiască această stare şi apoi parcurgeţi nevoile identificate în ordine inversă. În exemplul nostru, vei trece la starea de recunoştinţă.
  • Întreabă-l pe copil: Crezi că poţi fi fericit chiar dacă uneori nu te simţi şi recunoscător? Ajută-l să înţeleagă că nu este obligatoriu să se simtă recunoscător ca să fie fericit şi că uneori, chiar dacă nu simte recunoştinţă, tot poate avea acces la fericire.
  • Treci la următoarea nevoie (în exemplul nostru este împlinire). Întreabă-l: Crezi că dorinţa ta de a fi fericit se poate realiza şi dacă uneori nu te simţi împlinit? La fel, ajută-l să înţeleagă că fericirea nu ţine neapărat de împlinire, ci putem fi fericiţi chiar dacă nu suntem (încă) împliniţi.
  • Treptat, parcurgeţi în ordine inversă lista de nevoi, punând aceeaşi întrebare: Crezi că dorinţa ta de a fi fericit se poate realiza şi dacă uneori nu te simţi….? Dacă lucrurile merg bine, cu fiecare pas el îşi va schimba perspectiva asupra propriilor nevoi, înţelegând că ele nu sunt neapărat legate unele de altele, ci că scopul lui suprem, de a fi fericit, se poate împlini şi dacă nu îşi satisface celelalte nevoi.
  • Când ajungeţi până la comportamentul iniţial şi nedorit, el ar trebui să îşi dea seama că acesta nu l-a ajutat neapărat să îşi îndeplinească nevoia de a fi fericit, ci chiar l-a împiedicat într-o oarecare măsură. Încheie exerciţiul mulţumindu-i pentru implicare.

Bine de ştiut:

  • Acest joc are foarte multe beneficii, dar cred că cel mai mare este că îl ajută pe copil să îşi refacă stima de sine. Cei mai mulţi dintre noi credem că cei care fac lucruri rele sunt oameni răi. De cele mai multe ori îi acuzăm pe copii pentru ceea ce fac, spunându-le că sunt răi, egoiști, obraznici, etc. În urma acestui joc copilul îşi poate da seama că de fapt intenţiile lui sunt bune, chiar dacă a ales o metodă greşită de a le realiza. Astfel, el îşi poate schimba părerea negativă despre el şi se poate accepta mai mult. De câte ori am făcut acest joc cu copii care erau convinşi că sunt răi, efectul a fost foarte puternic. E ca şi cum şi-ar fi dat încă o şansă să creadă că pot fi în esenţa lor buni şi că scopurile lor sunt curate.
  • Un alt beneficiu al jocului este că îl ajută pe copil să devină conştient de nevoile şi dorinţele lui. El poate înţelege că există nevoi mai superficiale, de moment, şi nevoi mai profunde. În plus, faptul că în joc îşi imaginează că nevoile lui sunt satisfăcute deplin şi complet îl poate face să simtă că într-o oarecare măsură chiar şi le împlineşte. Bineînţeles, este o împlinire imaginară a acestor nevoi, însă copilul înţelege că într-o zi este posibil ca nevoile lui chiar să se realizeze.
  • Prin acest joc deseori copilul chiar ajunge să trăiască o stare de bine şi fericire. Această trăire îl ajută să obțină o perspectivă mai detaşată de a privi celelalte nevoi şi îl poate ajuta să găsească noi modalităţi de a-şi împlini nevoile.
  • Nu în ultimul rând, jocul îl va ajuta pe copil să înțeleagă mai bine că intențiile bune nu duc neapărat la comportamente bune, și va putea să schimbe în viitor ceva. Faptul că știe că în esența lui are doar intenții bune îl va face mai dornic să facă lucruri mai bune, și îl va ajuta să renunțe la a căuta scuze și justificări pentru faptele lui rele. 

Fiind un joc mai complex, îți recomand mai întâi să îl faci singur, pentru a-l simţi pe pielea ta şi a înţelege din interior la ce anume te poate ajuta. Apoi aplică-l cu căldură şi înţelegere şi copilului, astfel încât să aibă și el acces la partea luminoasă din el însuşi.

(Sursa foto)

 

Articol din categoria:Ora de joacă

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.