Skip to content

Joc de creativitate: Fluxul continuu de întrebări

by Raluca Mosora on 5 martie, 2012

Joc de creativitate: Fluxul continuu de intrebariUna din trăsăturile definitorii ale copilăriei este curiozitatea nestăvilită. Ea este o calitate esenţială în dezvoltarea gândirii, a culturii generale şi a spiritului de observaţie. Din păcate, unii adulţi consideră că un copil curios poate deveni cârcotaş sau sâcâitor. Copiii care sunt descurajaţi să pună întrebări şi să întoarcă lucrurile pe toate fețele devin în timp apatici, pasivi şi dezinteresaţi. Dacă vrei să ţii aprinsă flacăra curiozităţii la copilul tău, iată o modalitate potrivită de a realiza acest lucru.

Vârsta potrivită: peste 3 ani

Materiale necesare: Foi de hârtie și ceva de scris

Ce trebuie făcut:

  • Pentru a începe acest joc este necesar să alegi momentele în care micuţul tău este interesat de un obiect, o imagine, o temă de discuţie, etc. Profită de acest interes şi propune-i să vă concentraţi atenţia şi mai mult asupra respectivului lucru. Spune-i copilului că fiecare obiect are misterul lui, însă majoritatea oamenilor sunt foarte grăbiţi şi trec cu vederea multe lucruri interesante din jur.
  • După ce i-ai suscitat interesul propune-i să faceţi un fel de concurs, în care timp de trei-patru minute el trebuie să pună cât mai multe întrebări referitoare la subiectul ales. Spune-i că întrebările trebuie să fie cât mai diferite una de cealaltă. Dacă copilul are sub 6 ani, dă-i la început câteva exemple: La ce foloseşte respectivul lucru? Cine l-a făcut? De cât timp există? Cum funcţionează? Cât are durata de viaţă? De ce are această formă?
  • Notează pe o foaie de hârtie toate aceste întrebări şi stimulează-l să se gândească la altele noi. Când observi că fluxul de întrebări scade, sugerează-i să intri şi tu în joc pentru a pune întrebări. Astfel, rând pe rând fiecare pune câte o întrebare. Ca să îi dai noi idei, foloseşte şi întrebări mai neobişnuite şi mai creative, spre exemplu: Ce fel de persoană era cel care a inventat respectivul obiect/imagine/idee? Pentru ce altceva mai poate fi folosit? Cum se poate îmbunătăţi? Cu ce altceva seamănă? Ce s-ar întâmpla dacă respectivul obiect nu ar mai exista pe Pământ? Ce s-ar întâmpla dacă ai naufragia pe o insulă şi ai avea numai respectivul obiect la îndemână?   
  • La sfârşit încercați să găsiți împreună răspunsurile la cât mai multe dintre întrebări. Pentru găsirea unor răspunsuri va trebui să folosiți internetul sau orice altă sursă de informare.

Bine de ştiut:

  • Acest joc este cel mai potrivit pentru copiii care merg deja la școală. Din păcate în şcoală copiii sunt descurajaţi să pună prea multe întrebări şi să fie iscoditori. Şcoala încurajează mai degrabă conformismul şi pasivitatea, şi copiii ajung să creadă că a întreba multe lucruri este un semn de obrăznicie. Făcând acest joc cu copilul tău, îi transmiţi mesajul că este în regulă să fie cât mai curios.
  • Acest joc poate fi aplicat cu succes şi în situaţiile în care doreşti să-i creşti copilului interesul pentru un subiect nou pe care trebuie să-l înveţe. De multe ori copiii primesc informaţii fără să le ceară şi fără să înţeleagă la ce anume folosesc, şi din această cauză le şi uită uşor. O cale de a stimula interesul pentru un subiect nou este punerea a cât mai multe întrebări despre acesta. Fiind curioşi care sunt răspunsurile, copiii devin mult mai receptivi la informaţiile primite.
  • Când punem întrebări şi ne concentrăm atenţia asupra unui lucru particular îl ajutăm pe copil să îşi dezvolte spiritul de observaţie şi gândirea în profunzime.
  • Jocul are şi un scop informativ. Dacă copilul este mai mare şi întrebările pe care le pune sunt mai complicate, folosiţi-vă de internet pentru a găsi răspunsurile. În felul acesta îl ajuţi să-şi dezvolte cultura generală.

La final, aş vrea să te rog să îmi răspunzi la oricare din aceste întrebări:

  • Cât crezi că este de importantă creativitatea în viaţa copiilor?
  • Cât de mult ai fost tu stimulat să îţi dezvolţi creativitatea?
  • La ce anume îl poate ajuta o atitudine creativă pe copilul tău?
  • Ce poţi face în momentele în care şcoala reduce creativitatea copilului?
  • Ce i-ai răspunde unui copil care îţi spune că şcoala nu te învaţă nimic folositor?

(Sursa foto)

Articol din categoria:Ora de joacă
2 Comments
  1. Ioana Roman permalink

    Eu cred ca orice copil este creativ dar la scoala nu sunt copiii incurajati a se exprima asa cum vor ei. Fiica mea de 4 ani a fost la gradinita si a primit bulina neagra din cauza ca a desenat un copac in care erau si mere si pere, si educatoarea a spus ca nu exista asa ceva. Fata mea a plans foarte mult din cauza asta si eu i-am explicat ca are voie sa deseneze ce vrea, numai ca de atunci mereu ma intreaba daca a desenat bine sau nu. Cred ca daca ii mai spune educatoarea de cateva ori asa nu va mai fi deloc creativa

  2. Angela Anastasia permalink

    Și eu pun preț pe creativitate, însă nu cred că e CEL MAI important lucru în dezvoltarea copiilor. Și eu am suferit din cauza îngrădirii gândirii creative și imaginative în școală, sufăr și acum ca mamă. Totuși nu țin atât de mult să le stimulez fetelor mele creativitatea, cât să le arăt/conving că e o trăsătură pozitivă a omului, pe care fiecare este/ar trebui să fie liber să și-o dezvolte după bunul plac. Într-adevăr, simt lipsa creativității foarte acut în cazul meu, ca mamă foarte implicată în creșterea și educarea copiilor mei, dar aproape incapabilă să mă pun în locul lor, sau să recreez situațiile-problemă în așa fel încât deznodământul să fie unul pozitiv și productiv. Din acest punct de vedere sunt foarte recunoscătoare pentru multele idei de jocuri propuse, simt că mă stimulează să mă implic mai mult afectiv, nu doar rațional și autoritar. Mulțumiri și spor în toate!

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.