Skip to content

Cum îi formezi copilului obiceiuri alimentare sănătoase?

by Raluca Mosora on 17 September, 2011

Cum formezi obiceiuri alimentare sanatoaseDacă în articolele dedicate tulburărilor alimentare am vorbit mai ales despre cauzele ce produc şi înrăutăţesc problemele de alimentaţie ale copiilor, acum este momentul să vorbim şi despre ce poţi face tu ca părinte pentru a evita apariţia acestor probleme. În continuare îți voi oferi câteva sugestii care te vor ajuta să ţii tulburările de alimentaţie departe de copilul tău, mai ales dacă micuţul este pretenţios la mâncare.

13 Sfaturi pentru formarea unor obiceiuri alimentare sănătoase:

  • Respectă apetitul copilului tău. Fiecare copil este unic şi are propriile nevoi alimentare. Acestea sunt produsul unui număr mare de factori: tipul de metabolism al copilului, constituţia lui biologică, grupa sanguină, intoleranţele la anumite substanţe, şi toată gama de factori psihologici. Decât să încerci în zadar să îi schimbi copilului nevoile de hrană, mult mai constructiv este să înveți să îi oferi alimentația care i se potrivește cel mai bine.
  • Stabileşte ore fixe de masă. Programul regulat de masă îi ajută pe copii să își regleze ciclurile de foame-sațietate. În plus, copiii au nevoie de un program previzibil peste zi. Pentru ca ora mesei să fie aşteptată cu plăcere, nu strica apetitul copiilor, oferindu-le dulciuri înainte de masă. Dacă sunt deja sătui, copiii consideră masa o corvoadă, şi nu o plăcere.
  • Nu îţi forţa copilul să mănânce. Deşi am vorbit deja despre felul în care această practică înrăutăţeşte situaţia, gândeşte-te că scopul tău este ca ora mesei să fie un motiv de bucurie, şi nu o oră de tortură.
  • Învață-l să aștepte până la sfârșitul mesei. Dacă la masă copilul tău refuză să mănânce, respectă-i dorința, dar spune-i să stea la masă până când toată lumea termină de mâncat. Mulţi părinţi îi trimit pe copii de la masă de îndată ce observă nu mai mănâncă, ca pe o pedeapsă. Dacă din contra părinţii continuă să discute şi să se poarte normal, indiferent ce şi cât mănâncă copilul, acesta va şti că masa este un loc în care orice membru al familiei se poate simţi bine.
  • Stabileşte corect durata mesei. Unii părinţi îşi ţin copiii la masă foarte mult timp, în speranţa că până la urmă aceştia vor termina tot din farfurie. Pentru un copil care nu mai vrea să mănânce, a sta cu mâncarea în faţă este ca o pedeapsă, şi în nici un caz nu va mânca mai mult. Aşadar, nu lungi mesele la nesfârşit. Studiile arată că un copil de 2 ani poate sta la masă fără să se plictisească în medie 10 minute, unul de 4 ani 20 de minute, iar pentru cei mai mari nu este nevoie ca masa să dureze mai mult de 30 de minute.
  • Elimină în timpul mesei orice ar putea distrage atenţia copilului: televizor, jucării, reviste, calculator. Acestea nu fac decât să încetinească ritmul de mâncare al copilului, care nu se poate concentra în mai multe locuri. Ora mesei este un prilej pentru familie să se reunească şi să petreacă un timp de calitate împreună.
  • Responsabilizează-ţi copilul să te ajute cu masa. Ia-l cu tine la cumpărături, şi roagă-l să aleagă şi el legumele şi fructele care îi plac. De asemenea poţi să-l implici în pregătirea anumitor mâncăruri, sau în aşezarea mesei. După ce contribuie şi el la pregătirea mâncării, este mult mai tentat să participe la masă.
  • Fă porţii mici pentru cei care nu mănâncă mult. De cele mai multe ori porţiile mari îi descurajează pe copii. Dacă copilul termină din fafrurie şi vrea mai mult, faptul de a cere o porţie suplimentară îl va face să fie foarte mândru de el.
  • Nu prepara pe loc altă mâncare pentru copil dacă refuză ce are în farfurie. Mamele care imediat se apucă să gătească atunci când copiii nu vor sa mănânce îi încurajează indirect să fie şi mai pretenţioşi la mâncare.
  • Fii răbdător când pregătești mâncăruri noi. Se ştie că majoritatea copiilor sunt reticenţi când vine vorba de noi feluri de mâncare. De aceea, nu te aştepta ca ele să fie acceptate din prima. De cele mai multe ori copilul încearcă noua mâncare deabia după ce a mai văzut-o de câteva ori. Acceptă-i alegerea de a nu mânca fără nici un comentariu. De asemenea, dacă acompaniezi noul tip de mâncare cu unul care îi place mult, copilul va fi mai receptiv.
  • Gătește variat. Chiar dacă copilul tău are doar câteva feluri de mâncare preferată, continuă să găteşti sortimente variate de mâncare, şi chiar să experimentezi feluri noi. În felul acesta îi oferi un exemplu de stil de viaţă sănătos, pe care îl va prelua în timp.
  • Prezintă mâncarea într-o manieră atractivă. Se spune că oamenii mănâncă cu ochii, cu nasul şi cu gura. Pentru copii, aspectul mâncării este foarte important. Mulţi părinţi îşi folosesc creativitatea pentru decorarea mâncărurilor, şi copiii se simt mult mai atraşi de ele.
  • Ai grijă cu dulciurile. Acestea sunt cea mai mare tentaţie pentru copii, pentru că sunt gustoase, li se face multă reclamă, şi sunt folosite de multe ori de părinţi ca și recompensă. Nu e de mirare că copiii ar vrea să renunțe la mâncare în favoarea lor. De aceea evită să le oferi dulciuri înainte de masă, pentru că le vor scade pofta și interesul față de mâncare.

Obiceiurile alimentare sănătoase se formează în timp. Pentru a i le transmite copilului este nevoie de răbdare, imaginaţie şi optimism. Merită însă ca familia ta să aibă un stil de viață sănătos și să vă simțiți bine împreună când vine ora mesei!

Vrei să aflii mai multe despre tulburările de alimentație ale copilului? Citește și:

(Sursa foto)

Articol din categoria:Copilul în familia lui
2 Comments
  1. Anonima permalink

    Niste sfaturi de bun simt si nu f greu de urmat, dar imposibil pt parintii care au ei insisi proaste obiceiuri alimentare. Cred ca trebe intai lucrat la obiceiurile parintilor si apoi ale copiilor, copii au tendinta sa-si copieze parintii, nu?

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.