Skip to content

Joc: Propria mea poveste

by Raluca Mosora on 15 august, 2011

Invata sa creezi o povesteAcum ziceam că eu sunt Făt Frumos şi trebuia să mă bat cu dragonul... Iată un început obişnuit de poveste pe care o spun copiii. A crea fel de fel de aventuri cu personaje bune şi rele, cu bătălii, învinşi şi învingători, este una din activităţile preferate ale copiilor. Inventând aventuri ale eroilor preferați, copiii își dezvoltă creativitatea și își dau frâu liber imaginației. De asemenea, ei învață să creeze un fir logic al poveștii, să planifice acțiunea, dezvoltându-și în felul acesta gândirea. Cum copiii se transpun în poveste, ei experimentează fel de fel de emoții, de la teamă sau îngrijorare până la speranță, curaj și bucurie. Așadar a crea povești este o activitate foarte potrivită pentru dezvoltarea emoțională, a gândirii și a imaginației copilului.

Vârsta potrivită: peste 5 ani.

Materiale necesare: O foaie de hârtie şi creioane colorate

Ce trebuie făcut: Când observi că micuţul tău are chef de povestit, propune-i să creaţi împreună o poveste. Ție îți va reveni sarcina să îl ghidezi, iar el va fi creatorul propriu-zis al poveștii. Spune-i că povestea va fi mai interesantă dacă o şi desenaţi. Ia o foaie de hârtie şi împarte-o în 6 căsuţe. Pe măsură ce se desfăşoară povestea, copilul va desena în fiecare căsuţă câte ceva. Povestea se construieşte în 6 paşi, astfel:

  • Pasul 1: Mai întâi va trebui ca micuțul să aleagă cine va fi eroul povestirii. După ce l-a ales, roagă-l să-l deseneze în prima căsuță, și să îl descrie cât mai detaliat (ce puteri are, cum arată, ce îi place să facă, unde locuiește, etc).
  • Pasul 2: Spune-i copilului să se gândească la misiunea eroului, adică o sarcină măreață pe care acesta trebuie să o îndeplinească. După ce copilul a decis care este misiunea eroului, roagă-l să se gândească la un obiect sau la un personaj reprezentativ pentru respectiva misiune, și să îl deseneze în căsuța 2 (de exemplu, dacă misiunea lui Făt Frumos este să o găsească pe Ileana Cosânzeana, copilul ar putea desena-o în căsuța 2 chiar pe Ileana Cosânzeana).
  • Pasul 3: Povestea a ajuns în momentul în care eroul pleacă să își îndeplinească misiunea. Însă se știe că în orice drumeţie apar obstacole: fie sunt personaje negative, fie sunt fel de fel de dificultăţi. Stimulează-ți copilul să creeze rând pe rând obstacole și piedici în calea eroului. În acest moment povestea ar trebui să fie în plină desfășurare a acțiunii. Pe măsură ce copilul descrie obstacolele care apar, roagă-l să le și deseneze în căsuța 3.
  • Pasul 4: Spune-i copilului că în orice poveste, deşi apar obstacole, mereu există personaje care îl ajută pe erou. Roagă-l să se gândească la alte personaje care să îl ajute, și să le descrie cât mai mult: cum arată, ce puteri au, cu ce îl ajută pe erou, etc. De asemenea roagă-l să le deseneze în căsuța 4.
  • Pasul 5: Orice poveste are un punct culminant, si anume marea confruntare dintre bine și rău. Impulsionează-ți copilul să descrie cât mai amănunțit cum se desfășoară bătălia finală, cât durează, cum se desfășoară, cât este de grea. Spune-i copilului să aleagă o scenă de bătălie și să o deseneze în căsuța 5.
  • Pasul 6: Fiecare poveste are un final. Întreabă-l pe micuț cum se termină această poveste? Reuşeşte eroul să îşi ducă la bun sfârşit misiunea sau nu? Ce se întâmplă la final cu eroul? Dar cu personajele negative? Dar cu ajutoarele? După ce copilul a descris cum se termină povestea, roagă-l ca în ultima căsuță să îl deseneze pe erou așa cum arată acum, la finalul poveștii.

În timp ce copilul tău construieşte povestea, încurajează-l să îşi dezvolte cât de mult ideile, să adauge detalii, dar şi să îşi exprime diferitele sentimente care apar pe parcursul construirii ei. Pune întrebări suplimentare doar dacă simţi că îl stimulează să dezvolte povestirea şi mai mult. Cel mai important este să nu îi influenţezi în nici un fel povestea (chiar dacă tentaţia e mare).

Bine de ştiut:

Crearea unei povești este o activitate foarte antrenantă pentru copil, care deabia așteaptă să își dea frâu liber imaginației. Copiii se implică emoțional în poveștile create de ei, si pentru ei este foarte important ca eroul să reușească în cele din urmă să își atingă scopul. Este ca un fel de confirmare că indiferent cât de multe obstacole ar apărea, până la urmă totul se termină cu bine. De aceea, dacă copilul a ales un final nefericit la povestea lui, ajută-l să mai introducă în scenă și alte personaje, care să îl ajute pe erou să își atingă misiunea.

În mâinile unui psiholog, povestea în 6 pași este un instrument prin care se pot afla mai multe informații despre gândurile copilului, despre atitudinea lui in situațiile neplăcute, precum și despre eventualele neliniști sau frământări ale acestuia. Spre exemplu:

  • Eroul reprezintă un model al copilului şi întruchipează calităţile pe care acesta doreşte să le aibă
  • Misiunea aleasă de copil ne oferă informaţii despre dorinţele si eventualele preocupări ale copiilor
  • Obstacolele care apar în poveste ne duc cu gândul la dificultăţile copilului
  • Ajutoarele ne oferă informații despre persoanele în care copilul are încredere
  • Felul în care se desfășoară bătălia și finalul poveștii ne arată încrederea copilului în propria lui capacitate de a rezolva problemele de zi cu zi.

De asemenea, această poveste poate fi folosită și de către adulții care doresc să se cunoască mai bine pe ei înșiși sau care doresc să își dezvolte creativitatea. Așa că te provoc și pe tine să re-descoperi lumea lui A fost odată ca niciodată…

Articol din categoria:Copilăria pas cu pas, Ora de joacă

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.