Skip to content

Sa vorbim despre desenul copiilor intre 3 si 4 ani

by Raluca Mosora on 24 February, 2011

Sa vorbim despre desenul copiilor intre 3 si 4 aniPerioada cuprinsa intre 3 si 5 ani poarta denumirea de pre-schematism, pentru ca in decursul ei copilul invata sa reprezinte pe foaia de hartie schemele obiectelor din jur. Cuvantul cheie al acestei perioade este experimentarea: copilul incearca sa deseneze cat mai mult si cat mai bine, si vrea ca desenele sale sa reflecte cat mai clar felul in care vede lumea.

Din momentul in care copilul isi da seama ca desenul are puterea de a-l face sa se exprime, el incearca sa faca acest lucru cat mai bine. Pentru copii desenul nu este niciodata o activitate minora, si de aceea ei acorda foarte multa atentie felului in care deseneaza.

Etapa preschematismului ocupa un interval mare de timp, in cadrul careia copiii fac progrese semnificative in dezvoltarea desenului lor. Schimbarile sunt asa de mari incat este necesar sa impartim aceasta faza in 2 perioade distincte: 3-4 ani si 4-5 ani, caci fiecare are specificul ei. Sa incepem asadar cu perioada 3-4 ani:

Caracteristicile desenului intre 3 si 4 ani

  • In jurul varstei de 3 ani apar formele circulare, de marimi diferite, perfect limitate, prin care copilul simbolizeaza aproape toate obiectele desenate (casa, om, avion, dulap, gradinita, etc.)
  • Copilul isi coordoneaza mult mai bine privirea cu mana, ceea ce ii permite un control mai bun asupra directiei si formei liniilor desenate.
  • Temele favorite abordate de copil sunt casa, omuletul, masina, floarea, dar ele nu apar in acelasi timp.
  • Copilul deseneaza oamenii vazuti din fata. La schema initiala cap-picioare sunt ataşate elemente care se acumulează progresiv (braţe, picioare, detalii ale fetei). La inceput copilul nu deseneaza mainile si picioarele simetrice, ci ele sunt asezate ca spitele unei roti.
  • Pe la 4 ani in desenele copiilor se face diferentierea intre femei si barbat. Femeile au corpul mai triunghiular, au par lung, si cercei.
  • In jurul varstei de 3,6 ani apare prima casa ce poate fi recunoscuta, iar soarele si cerul apar in jurul varstei de 4 ani.
  • Exista fluctuatii in aparitia unor elemente din desenele copiilor. Spre exemplu in desenul unui omulet, ochii apar prima data la 2,9 luni ca cercuri concentrice, insa sunt absenti la 2,11 luni. Reapar iar la 3 ani, insa arata ca un simplu contur, iar dupa 3,5 luni ani vor fi desenati mereu ca doua puncte.
  • Copilul incearca sa respecte 3 conditii in desenarea unui om sau a unui animal: sa arate clar din ce elemente e compus (de aceea va desena omul prin alaturarea capului, gatului, corpului, mainilor, picioarelor), sa integreze toate elementele intr-un intreg (astfel ca uneori va desena tot conturul omului dintr-o linie neintrerupta), si sa articuleze toate elementele desenului intre ele.
  • Se considera ca la varsta de 4 ani copilul bine dezvoltat trebuie sa stie sa deseneze o linie diagonala de la un colt la altul al unui patrat cu latura de 10 cm., sa poata sa reproduca dupa model o linie in forma de v si un patrat, sa copieze o serie de linii frante unite (vvvvv), sa adauge un picior sau o mana la un desen incomplet (acestia sunt itemi din testele de dezvoltare a copiilor).

Ce semnifica desenele copiilor?

  • Precum se observa in actul grafic, aceasta este o perioda in care au loc schimbari, modificari, transformari si multe experimentari ale actului de a desena. Nimic nu este permanent, si de aceea nu putem sa facem interpretari referitoare la culori, teme, moduri de a desena, caci copilul inca nu are un stil definitivat.
  • Evolutia copilului nu este una liniara si constanta, ci se face in salturi. In desen alterneaza elemente noi cu reveniri la etape mai primitive, pentru ca apoi noile achizitii sa reapara intr-o forma mai buna. Inainte ca un element nou sa apara permanent, va aparea in forme diferite, si chiar va disparea un anumit interval de timp. Este ca si cum copilul tatoneaza mai intai elementul inainte sa il introduca definitiv in desenul lui.
  • Desenele de la aceasta varsta reflecta achizitiile copilului in cunoasterea lumii inconjuratoare. Schimbarile aparute in modul de a desena se fac in functie de observatiile copilului asupra lumii inconjuratoare, dar si ca  urmare a sugestilor adultilor cu privire la modul de executie al unor scheme.
  • Pana la 4 ani, nu putem sa vorbim despre o intentie stabila de a desena un anumit lucru. Copilul va incepe sa deseneze o casa, si dupa ce traseaza 2 linii, va exclama fericit ca a facut un elefant. Acest lucru se intampla pentru ca activitatea de a desena se schimba in functie de gandurile si dorintele de moment ale copilului. De aceea daca il intrebam pe copil ce a desenat in doua momente diferite, ne va da doua rasupunsuri diferite.

In concluzie, omuletul “cap-picioare” (zis si “omuletul larvar”) devine “omuletul cel schimbator”, uneori cu nas, ochi, urechi si chiar si degete, alteori neavand nici macar ochi. Acest omulet este rodul cautarilor, incercarilor, schimbarilor petrecute in copil, care cauta sa se perfectioneze in arta desenatului, si sa isi transmita cat mai sugestiv mesajele.

Pana data viitoare, cand se va transforma intr-un personaj inedit, “omuletul schimbator” va face cu mana si chiar va zambeste!

Vrei sa afli mai mult despre felul in care deseneaza copiii? Citeste si:

(Sursa foto)

Articol din categoria:Copilăria pas cu pas, Copilul în grupul lui
13 Comments
  1. maria permalink

    Ce-mi place !…eu nu dadeam prea multa atentie desenelor copiilor mei cand erau mai micuti. Ii laudam constincios si cu multa superficialitate ( asa, ca sa ii incurajez), da nu intelegeam motivatia din capusoarele lor, si sincera sa fiu, nici nu ma prea straduiam sa o inteleg. Abia astept sa mergi inainte cu povestea…sunt sigura ca exista o continuare.

    • Da, continuarea este chiar si mai interesanta, caci incepand de la varsta de 4 ani desenele devin adevarate povesti!

  2. Buna Raluca,

    Ai un blog extrem de interesant! As vrea sa stiu daca la 3 ani si 2 luni este normal sa coloreze cu negru un desen intreg (deci nu doar conturul). Banuiala mea e ca e oarecum normal pentru ca am mai vazut si la alti copii tendinta asta dar nu inteleg care e motivul din spatele actiunii.
    Multumesc!

    PS: in Bucuresti nu faci sedinte de consiliere?

    • Buna Oana, in perioada asta copiii experimenteaza in continuu, inclusiv cum sa coloreze cu negru. 🙂 Daca singurul lucru care te pune pe ganduri este ca deseneaza cu negru, eu zic sa nu iti faci griji. Daca mai e si altceva, pot sa iti recomand pe cineva in Bucuresti (pentru ca eu lucrez doar in Brasov). 🙂

  3. Carmen permalink

    Buna ziua,
    Cand incep copii sa realizeze reprezentari ale obiectelor in spatiu?
    Pe baietelul meu am inceput sa-l incurajez sa deseneze si sa picteze de pe la 2,7 ani. Ii place sa deseneze mai ales masinute dar si trenulete, avioane, tractoare, camioane… toate vazute din lateral. Uneori face si mici compozitii: masinile sunt pe drum, exista cer, soare, nori, copaci sau casute. Am fost insa foarte surprinsa zilele acestea cand pe o plansa a inceput sa deseze masinile in spatiu, vazute cu 3 laturi: desupra, lateral (o singura laterala) si spate.

  4. Buna ziua!
    Intr-o zi cand m-am dus sa imi iau baietelul de la gradinita (3 ani si 8 luni) educatoarea mi-a atras atentia ca a desenat un glob cu albastru, galben aproape perfect dar ca la cateva clipe dupa ce a terminat desenul l-a acoperit cu negru tot. Iar apoi acasa a colorat o masina la fel in negru. Am motive de ingrijorare? M-a cam speriat educatoarea. Multunesc

    • Buna ziua, la aceasta varsta copiii experimenteaza fel de fel de modalitati de a desena. Daca acest desen este singurul lucru care va ingrijoreaza la copilul dvs, eu zic sa stati absolut linistita.

  5. ElyGhica permalink

    Buna ziua,
    Multumim pt.aceste informatii de aur. Ne ajuta f mult in a descoperi launtrul sufletului copiilor nostrii, si de a intelege uneori traumele pe care cu dibacie le ascund in adancurile lor. Eu in aceasta dimineata am ramas putin inmarmurita la vederea desenelor fetitei mele ,care in cateva zile va implini 3 anisori. Recunosc, nu prea a desenat pana in prezent,doar a colorat. Insa in dimineata asta m-a surprins sa vad pr chipul figurilor desenate de ea lacrimi. Si imi spunea: ”uite ,mami,plange Aby!” , dar o spunea razand,satisfacuta de ceea ce realizase. Ce inseamna oaare acele lacrimi. Dupa acest desen au urmat si altele ,si toate aveau lacrimi. Am intrebat-o de ce plang acei oameni,dar s-a blocat si nu a stiut sa-mi raspunda.. pe urmatoarele a avut grija sa le faca fara lacrimi. Imi puteti da o explicatie?!

  6. Andreea permalink

    Buna
    Am un băiat de 3 ani și 5 luni și sunt puțin surprinsă de felul lui de a desena… ii spun hai sa desenam florile acestea, ii arat, îl întreb cum ar trebui sa arate și el începe sa le deseneze multicolor, adică măzgăleste cu toate culorile din dotare, toate desenele lui sunt curcubeu 🙂
    Ce părere ai despre asta? Merci

Trackbacks & Pingbacks

  1. Sa vorbim despre desenul copiilor intre 4 si 5 ani
  2. Evolutia desenului la copiii intre 1 si 3 ani
  3. Desenele copiilor între 6 şi 9 ani
  4. Cum deseneaza copiii intre 5 si 6 ani?

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.