Skip to content

Evolutia desenului la copiii intre 1 si 3 ani

by Raluca Mosora on 20 February, 2011

Evolutia desenului la copiiDe cand invata sa tina creionul in mana, chiar si incorect, copiii au acces la un nou mod de a se exprima. Prin desen ei invata sa transmita impresii, devin creativi, sau pur si simplu experimenteaza placerea de a-si lasa amprenta pe o foaie de hartie. Desenele copilului ne ajuta sa patrundem in lumea lor, si sunt o modalitate de a observa la ce nivel de dezvoltare cognitiva au ajuns.

Inainte de a incepe sa deslusim intelesul celor desenate de copil, trebuie mai intai sa cunoastem felul in care deseneaza copiii la diferite varste. Acest lucru ne va ajuta sa intelegem daca elementele care apar in desen sunt normale, specifice varstei, sau sunt un semn al unei perturbari in dezvoltarea copilului.

Evolutia desenului la copil trece prin mai multe perioade, principalele dintre acestea fiind perioada de mazgaleli, etapa schematismului, cea a realismului conventional, si evolutia individualizata a desenului, din timpul adolescentei. Sa incepem asadar cu preistoria desenatului, si anume etapa de mazgaleala.

Perioada de mazgaleala: intre 9 luni si 3 ani.

Copilul incepe sa deseneze prima oara din placerea precoce de a lasa urme ale activitatii sale. Daca este stimulat si incurajat de mediu, copilul va putea incepe sa deseneze de la 9 luni.

Evolutia desenului.

  • Mazgalelile de la inceput arata progresele copilului in controlul propriilor maini si in coordonarea ochi-mana. Primele linii sunt tare grosolane si haotice, caci el isi misca toata mana cand deseneaza, fara sa aiba un control de finete asupra ei. Mazgalelile circulare de mai tarziu, tot grosolane, arata ca deja isi coordoneaza umarul cu antebratul.
  • Incepand cu varsta de 2 ani, copilul invata sa se incadreze pe foaia alba de hartie.
  • Pe la 2 ani si jumatate are loc ceea ce se numeste “controlul punctului de plecare”, adica se reia si se continua linia din locul de unde s-a intrerupt. In felul acesa incep sa apara figurile inchise, cel mai des circulare.
  • Spre varsta de 2 ani si jumatate apar miscarile fine din incheietura mainii, care permit efectuarea miscarilor de precizie .
  • De la 2 ani copilul incepe sa deseneze forme tot mai elaborate, cum ar fi linii paralele, zig-zaguri, hasururi, curbe si linii frante.
  • In jurul varstei de 2 ani incepe desenarea obiectelor (adica liniile si formele neregulate capata denumiri: casa, avionul, jucaria, catelul). Copilul deseneaza obiectele pe care le vede cel mai frecvent, sau care l-au impresionat.
  • Dupa 2 ani si jumatate, pe foaia de hartie apar oamenii. Mai intai omul arata ca o forma ovoida care se inchide, semnaliznd un intreg, sau o organizare longitudinala (un fel de filament lung). Acesta este “omuletul larvar”.  Ulterior apare omuletul “cap-picioare” (un rotund din care ies doua linii lungi), si in jurul varstei de 3 ani sunt desenati in interiorul capului-corp ochii, si mai tarziu nasul si gura.

Ce ne arata desenul copilului?

  • La varste mici, unul din semnele dezvoltarii cognitive este capacitatea copilului de a-si coordona miscarile. Modul in care acesta mazgaleste este o oglinda a abilitatii sale de a se coordona, si deci si a dezvoltarii sale cognitive. Totusi, numai desenul in sine este insuficient pentru a spune cu precizie daca copilul este bine dezvoltat sau nu (despre asta vom vorbi mai multe in viitor).
  • Pana la varsta de 2 ani, copiii nu folosesc desenul neaparat ca sa transmita ceva, si de aceea este firesc ca ei sa nu stie sa raspunda cand ii intrebam ce au desenat.
  • Faptul ca dupa 2 ani copiii deseneaza obiecte ne arata ca ei au ajuns la etapa in care isi formeaza reprezentarile, adica imaginile mentale ale obiectelor din jur. Chiar daca copilul deseneaza tot liniute si forme neregulate, ele totusi surprind niste trasaturi importante ale obiectelor, deci desenele incep sa aiba sens. Spre exemplu un copil care a vazut pe cer urmele lasate de un avion, poate sa deseneze 2 linii drepte, spunand ca a desenat un avion.
  • Desenul omuletului este dovada ca copilul incepe sa fie constient ca este o fiinta independenta, separata de mediu, si incepe sa isi construiasca identitatea de sine. Omuletul desenat de copil reprezinta mai intai persoanele semnificative din jur, si mai apoi persoana copilului.

Doresc sa accentuez ideea ca daca unii copii ajung la anumite etape de desen mai tarziu, nu inseamna neaparat ca au o intarziere in dezvoltare. Poate acesti copii nu au avut sansa sa deseneze, sau activitatea le-a fost prezentata ca ceva obligatoriu, sau intr-o maniera negativa. Am vrut sa accentuez acest lucru caci am intalnit multe mame ingrijorate ca desenele copilului nu sunt “decat niste mazgalituri sterse”. Iar in cazul in care copilul manifesta o oarecare precocitate in desen, nu putem decat sa ne bucuram, caci este semnul unei dezvolarii mai rapide a gandirii.

In concluzie, in etapa de mazgaleala copilul doreste in primul rand sa dobandeasca deprinderea de a desena, si nu vrea neaparat sa transmita ceva. De aceea nu putem interpreta desenele facute din punct de vedere al mesajului transmis, al culorilor folosite sau al apasarii pe foaie. Ceea ce putem observa este modul in care copilul isi coordoneaza tot mai bine miscarile mainii, si cum obiectele din vocabularul lui capata o forma si pe hartie, adica cum se formeaza schemele lui de gandire.

Data viitoare vorbim despre perioada de varsta 3-5 ani, adica despre etapa realismului. Pana atunci, omuletul “cap-picioare” va face cu mana (desi inca nu are maini), si va asteapta sa reveniti ca sa vedeti ce progrese va face!

Vrei sa afli mai mult despre felul in care deseneaza copiii? Citeste si:

(Sursa foto)

Articol din categoria:Copilăria pas cu pas, Copilul în grupul lui
6 Comments
  1. Andrei permalink

    Buna seara,

    Copilasul meu de 2 ani si jumatate acum a avut o perioada de aproximativ 3-4 luni in care a desenat pe tabla magnetica zilnic, era chiar o pasiune pentru el.
    De 2 luni, timp in care a inceput si cresa nu mai deseneaza deloc. Ii mai aduc aminte de tabla de scris dar face 2-3 linii, se enerveaza ca sunt “strambe” (asa zice el), sterge si lasa balta tabla.
    In vara desena “fantani arteziene” foarte frumos. Erau o linie verticala si un glob in varf de unde tasneau stanga-dreapta linii reprezentand apa care curge. Toata vara a fost pasionat de fantanile arteziene din oras, mergeam zilnic sa le vada cum curge apa. Ajunsese apoi sa faca doua linii paralele pe orizontala si multe fantani arteziene pe de-o parte si alta a “strazii”. Foarte frumos, era foarte incantat dar acum nu mai deseneaza deloc.
    Acum 2 zile cand i-am aratat din nou tabla a facut un cerc si apoi raze spunand ca e un soare, dar s-a enervat foarte repede ca nu a iesit perfect si a sters tot.
    Ce atitudine ar trebui sa am ca sa-l incurajez sa deseneze in continuare?
    Nu ii criticam niciodata desenele, din contra, suntem foarte incantati de ele, il laudam dar el este foarte exigent cu el, mult prea exigent. I-am explicat ca este minunat ce a facut el acolo si ca nu trebuie sa fie perfect drept ca asa e mai frumos, cum face el.

    Va multumesc anticipat !

  2. Buna Andrei, imi si imaginez cat de incantatoare sunt desenele lui cu fantanile arteziene! Copiii fac in mod spontan progrese, urmate de perioade in care par ca stagneaza sau chiar dau inapoi, in toate domeniile. In aceste momente de refuz sau nemultumire cel mai indicat este sa il lasi sa renunte, fara sa ii sugerezi intr-un fel sau altul sa continue. Sunt sigura ca oricum va reveni la desenat, insa pentru el e important sa o faca doar atunci cand simte nevoia, si atat cat vrea. In felul asta placerea de a desena va ramane mereu mare.

Trackbacks & Pingbacks

  1. Sa vorbim despre desenul copiilor intre 3 si 4 ani
  2. Sa vorbim despre desenul copiilor intre 4 si 5 ani
  3. Desenele copiilor între 6 şi 9 ani
  4. Cum deseneaza copiii intre 5 si 6 ani?

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.